Gerrit Witteveen

Gerrit Witteveen Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Als skûtsjewerf zal vooral de werf van Jan Oebeles van der Werff in Drachten (Buitenstvallaat) (Staalijzeren Scheepsbouw De Nijverheid) vermaardheid verwerven. In hoogtij dagen gedurende de eerste drie decennia van de twintigste eeuw zijn van deze helling vele skûtsjes te water gelaten. In de SKS-skûtsjevloot zijn de 'Buitenstvallaatsters' een begrip, het zijn klassiek prachtig belijnde snelvarende schepen. Ze zijn voor de kenners vooral te herkennen aan de smalle boegjes in de kop. Bovendien is de afwerking van het ijzerwerk van deze werf fraaier en zorgvuldiger dan van welke werf ook. 

De 'Gerrit Witteveen' is in 1928 gebouwd. Ze is te water gelaten met de naam 'Twee Gebroeders'. Opdrachtgever was Gerrit Witteveen.

In 1966 is de houten roef vervangen door een kajuit door Van der Werf te Lemmer. Tevens zijn er 2 nieuwe gangen op de waterlijn vervangen. De mast komt van het wedstrijd skûtsje van Langweer, door Van der Neut pasgemaakt. Nieuwe zwaarden van Blom te Hindeloopen.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1045 Zeil nummer: TA96
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Tjalk

Bouw

Bouwjaar:1928 Ontwerper:Jan Oebeles van der Werff
Werf:Jan Oebeles van der Werff Werf plaats:Buitenstvallaat
Motor:Inbouw Motor type:Ford diesel ca 70 pk
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Rond Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:17,54 m Breedte berghout:3,48 m
Diepgang:0,50 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1928 – onbekend Gerrit Witteveen (opdrachtgever) ( Twee Gebroeders)
1966 – 1978 P. Burger, Leimuiden ( Gerrit Witteveen)
1978 – 1981 G.F. Stroek, Oude Wetering ( Gerrit Witteveen)
1981 – onbekend F. Boersma, Oudwoude ( Gerrit Witteveen)

Geschiedenis

1928

10 maart 1928

10 maart 1928: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip De Twee Gebroeders - Meetnummer: L1754N

Scans van de originele registratie van de metingen is terug te vinden bij het Maritiem Museum Rotterdam onder nummer: H1967_151 en H1968_126.

1995

9 maart 1995

9 maart 1995: Geschiedenis van het Skûtsje 'Twee Gebroeders'/'Gerrit Witteveen' van oud-eigenaar P. Burger

2017

mei 2017

mei 2017: De 'Gerrit Witteveen' drooggevallen op het Wad

2021

15 augustus 2021

15 augustus 2021: Herinneringen van Herbert Rink, oud buurman P. Burger in Leimuiden

De 'Gerrit Witteveen' was de tjalk van mijn buurman Paul Burger. Van 1970 t/m 1977 woonden wij in Leimuiden waar Paul het schip achter zijn huis in het riviertje de Drecht had liggen. Hij voer er af en toe een wedstrijd mee op de Westeinder plassen. Tevens ging hij er in de bouwvak meestal enkele weken mee op vakantie. Eerst met z'n gezin, later alleen met z'n vrouw Ank.
Ik had het idee dat dit een beetje te zwaar werd waardoor het schip kort nadat wij uit Leimuiden vertrokken waren verkocht werd. Een keer zijn wij een dagje mee geweest op het schip, ik kan me daar niet zoveel meer van herinneren daar ik ook nog maar een jaar of 7 a 8 was. Wel weet ik dat er een Ford diesel van ca 70 pk in lag. Paul was veel aan het werk op de tjalk en ik heb nog wel eens mee geholpen met schilderen. De tjalk was toen groen met een bruine opbouw. Het schip was z'n lust en z'n leven. Na onze verhuizing is het contact met Paul en z'n vrouw verwaterd.
 

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht