Groene Gans

Groene Gans Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

In de vijftiger jaren van de vorige eeuw ontwierp Ir. H. Vreedenburgh het stalen jacht Albatros. Deze schokker had een lengte over stevens van 9,84 m., een grootste breedte van 3,30 m. en een zeiloppervlak van ruim 43 m2. in grootzeil en botterfok. Het ontwerp bleek een mijlpaal in de ontwerpgeschiedenis van de Nederlandse platbodemschepen. Het bestuur van de nog jonge Stichting Ronde en Platbodemjachten onderkende die betekenis en gaf het ontwerp een grote plaats in het standaardboek 'Ronde en Platbodemjachten', dat onder redactie was van Mr. Dr. T. Huitema.

Het casco van de schokker 'Groene Gans' is in 1979 gebouwd door Kooijman en de Vries in Deil. Het casco wordt opgeleverd met het bouwnummer 773. Opdrachtgever is Dhr. Peter Bakker uit Harlingen. Het casco wordt afgebouwd bij "Het Wakend Oog" in Harlingen door of o.l.v. Peter Bakker. Het schip is vaarklaar en krijgt de naam 'Gerda Jacoba'.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1625 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Schokker

Bouw

Bouwjaar:1979 Ontwerper:H. Vreedenburgh
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:23PK Volvo Penta
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Knikspant Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:9,84 m Breedte berghout:3,20 m
Diepgang:0,65 m Masthoogte water:11,70 m
Oppervlakte grootzeil:26,00 m2 Oppervlakte fok:13,20 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:39,20 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1979 – 1986 P. Bakker, Harlingen ( Gerda Jacoba)
1986 – 1987 J. en H. Rotgans - Vogelaar, Tuitjenhorn ( Groene Gans)
1987 – 1990 C. Buys, Almelo ( Groene Gans)
1990 – onbekend W. de Vaan en M. Domensino, Eindhoven ( Groene Gans)

Geschiedenis

1992

1992

1992: De "Groene Gans" wordt verkocht aan Dhr. Willy de Vaan en Mevr. Mies Domensino in 1990

De nieuwe eigenaren zoeken de geschiedenis van de schokker uit en maken het volgende overzicht:

Geschiedenis van 1979 tot februari 1992

1979: Het casco wordt gebouwd op de werf van Kooijman en de Vries in Dell. Opdrachtgever is Dhr. Peter Bakker uit Harlingen. Als tussenpersoon fungeert Dhr. Tom Buch van Jachtmakelaardij "Het Wakend Oog" uit Lemmer (toentertijd Harlingen).

1980: Het casco wordt opgeleverd met het bouwnummer 773. Het schip wordt afgebouwd bij "Het Wakend Oog" in Harlingen door of o.l.v. Peter Bakker.
Roerblad: "Het Wakend Oog". Rondhouten en zwaarden: Brandsma in Rohel/Augustinusga. Tuigage: Molenaar in Grouw.

1982: Het schip is vaarklaar en krijgt de naam "Gerda Jacoba". Tot 1986 wordt de "Gerda Jacoba" bevaren door Peter Bakker, voornamelijk op de Waddenzee.

1986: Het schip wordt verkocht aan Dhr, Jan Rotgans uit Alkmaar, die het omdoopt in "Groene Gans". Dhr. Rotgans heeft voor "Sikkens Lakken" het hele schip laten lakken in een nieuwe laklijn van Sikkens, waarna het een seizoen lang als demonstratieschip heeft gevaren.

1987: De "Groene Gans" wordt verkocht aan Dhr. Christiaan Buys uit Almelo. Deze heeft het schip onder dezelfde naam bevaren tot augustus 1990, voornamelijk in Friesland en de randmeren.

Augustus 1990: De "Groene Gans" wordt verkocht aan Dhr. Willy de Vaan en Mevr. Mies Domensino, Onder dezelfde naam hebben zij voornamelijk
gevaren, vanuit Waspik, in de Biesbosch en de Zeeuwse wateren. De marifoon is aangelegd, goedgekeurd en geregistreerd onder de roepnaam PE 7404 in 1991.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht