HK59
Niet actief
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
De HK59 is door de heer A.W. Scholten gebouwd volgens consturctie en lijnen van de voormalige Zuiderzee-Schokker UK110. De tekening is verkleind naar 60% van de ware grootte. In het boek 'Ronde en Platbodemjachten' van Mr. Dr. T. Huitema staat op pagina 267 het lijnenplan van de UK110 beschreven.
Dhr. Scholten schrijft: In 1984 ben ik de bouw ingegaan als timmerman. Zo rond begin jaren negentig hielp ik mee aan het onderhoud van de HK20, nu de BU89. In deze periode liep ik al rond met de gedachte om zelf een schip te bouwen. Al met al heb ik in de achtertuin van mijn zus en zwager er 3 jaar aan gewerkt. Het is de schokker HK59 geworden die hier in de haven ligt.
Eigenschappen
| Plaquette nummer: | 1877 | Zeil nummer: | |
|---|---|---|---|
| Categorie: | X | Tekening nummer: | |
| Type: | Schokker |
Bouw
| Bouwjaar: | 1997 | Ontwerper: | Verkl. replica van UK 110 |
|---|---|---|---|
| Werf: | Eigen bouw A.W. Scholten | Werf plaats: | Harderwijk |
| Motor: | Inbouw | Motor type: | |
| Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | |
| Materiaal zeil: | Dacron | ||
| Onderwaterschip: | Kiel: | Kielbalk |
Afmetingen
| Lengte stevens: | 9,50 m | Breedte berghout: | 3,20 m |
|---|---|---|---|
| Diepgang: | 0,65 m | Masthoogte water: | 9,50 m |
| Oppervlakte grootzeil: | 25,00 m2 | Oppervlakte fok: | 17,00 m2 |
| Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 10,00 m2 |
| Oppervlakte totaal: | 52,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
| 2000 – onbekend | A.W. Scholten, Harderwijk ( HK59) |
|---|
Geschiedenis
2000
2000
2000: Informatie over ontstaan en constructie van de Schokker 'HK59', gebouwd door A.W. Scholten rond de eeuwwisseling
2019
30 augustus 2019
30 augustus 2019: Website "In de buurt" Randmeren