HK61 Hop

HK61 Hop Niet actief

Ronde en Platbodemjachten, die binnen deze groep (Categorie Z) vallen, zijn ooit met een 9000-registratie-nummer in het Stamboek geregistreerd. Ze hebben nooit een plaquette gehad. Dit schip staat geregistreerd in Categorie Z in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. 
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Bij een 'Actieve' inschrijving krijgt zo'n schip alsnog een plaquettenummer. Wanneer zeker is dat het schip niet meer bestaat, verhuist het naar Categorie V.

Gebouwd in 1889 te Nijkerk voor rekening van Willem Petersen Azn - Harderwijk. De pluut was 10,75 meter lang en 3,55 meter breed. De motor, die op een later tijdstip werd ingebouwd, was een 16 PK Ford A, 4 cyl. petroleum motor. 
Peter Dorleijn heeft in zijn boeken "Van gaand een staand want" geschreven, dat er veel pluten afkomstig waren uit Nijkerk. Dit werd ook bevestigd door de werf baas Daan Balk uit Elburg. Dit kleine type werd in Elburg genoemd haringschuit (pluut). Van dit laatste type pluut moet Jaan voor de Harderwijker vissers er meer gebouwd hebben, dan er geregistreerd zijn. In ieder geval weten we dat er veel kleine boten in Nijkerk gebouwd zijn. Helaas is de registratie op de formulieren niet volledig uitgevoerd. De vele pluten die we tegen kwamen waren omstreeks 1900 gebouwd. 
Voor het bouwen van een botter stond een tijd van 12 weken, met een ploeg van 10 man. Er werd dan gewerkt van ’s morgens 5 uur tot ‘s avonds 8 uur. En weken van 6 dagen. Totaal aantal uren 15 x 6 x 12 x 10 = 10800 uren. Voor een pluut stond ongeveer een tijd van 9 weken.
Het bouwen van boten was in feite voor een groot deel alleen mogelijk in de lange zomermaanden. Verlichting op de werf, zoals wij het nu kennen, was in die tijd nog niet mogelijk. Er waren in de huurtijd van de scheepswerf door Jaan Nieuwboer twee hellingen. Ze konden dus wel 5 á 6 boten in het jaar bouwen. In de tijd van Jaan Nieuwboer en Klaas Kornet zijn zeker tientallen boten op de scheepswerf in Nijkerk gebouwd. 
In 1895, toen Jaan Nieuwboer de werf verliet, heeft Klaas Kornet de werkzaamheden van Jaan overgenomen en voortgezet. De werf was toen al 71 jaar oud. Het was een tijd van economische crisis. Botters van formaat werden er praktisch niet meer gebouwd. Er werden alleen nog kleine vissers boten gebouwd. Dat waren boten die de vissers nog zelf konden betalen. Ondanks deze crisis heeft Klaas zijn hoofd boven water kunnen houden. Al was er niet veel nieuwbouw, reparatiewerk voor de vele varende boten heeft hem ongetwijfeld de moed gegeven door te gaan. 

Informatiebord HK61
Informatiebord HK61

Eigenschappen

Plaquette nummer:9227 Zeil nummer:
Categorie:Z Tekening nummer:
Type:Pluut

Bouw

Bouwjaar:1889 Ontwerper:Nieuwboer / Kornet
Werf:Jaan Nieuwboer en Klaas Kornet Werf plaats:Nijkerk
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,75 m Breedte berghout:3,55 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1971 – 1977 F. Baron van Boetzelaer van Asperen, Utrecht ( HK61 Hop)
1978 – In 2000 in Kampen op de wal gezet voor een grote werfbeurt, maar daar is iets mis gegaan Kees-Jan Stegerhoek en dhr Voorneveld ( HK61 Hop)
2007 – Schip moet worden gerestaureerd Stichting tot Behoud van de Pluut HK61, Harderwijk ( HK61 Hop)

Geschiedenis

2008

2008

2008: Historisch Overzicht FONV (Voor zover bekend)

De Stentor 6 november 2008
De Stentor 6 november 2008

2018

3 december 2018

3 december 2018: Maritiem Erfgoedcentrum brengt oud nautisch Kampen tot leven

“De Koggewerf is als een pareloester, die voor je opengaat en je middenin het historische (zeevaart)leven van Kampen brengt. Wanneer je vanaf de dijk verder de haven in rijdt, word je verrast door wat er allemaal te ontdekken is over het historische verhaal van nautisch Kampen.” Voorzitter van de stichting Kamper Kogge en projectleider Maritiem Erfgoedcentrum Koggewerf Arjen Hendriks ziet het al voor zich. “In het Maritiem Erfgoedcentrum Koggewerf komt alles samen.”

“Op dit moment zijn er vijf verschillende stichtingen op de Koggewerf actief. Allemaal hebben zij hun eigen expertise en interesse een bepaald doel voor ogen.” Zo is er de Stichting tot behoud van Kamper Botters, zij hebben als doel het herstellen en in ere houden van Kamper visserijvaartuigen. Binnen de stichting Roeisloep Stad Kampen zijn meerdere roeiteams actief. De Stichting tot behoud van Pluut HK61 maakt zich sterk voor het renoveren van de HK61. Tot slot zijn er Stichting Kampen Maritiem in de oude buitenhaven en Stichting Kamper Kogge.

Het zijn allemaal individuele stichtingen. Toch hebben ze tegelijk allemaal hetzelfde doel voor ogen. “We willen allemaal elementen het nautische verleden van Kampen behouden en laten herleven”, zegt Hendriks. “Juist de scheepvaart is een onderdeel van de geschiedenis van Kampen, dat ontzettend belangrijk is geweest voor de stad.” Dat vindt ook de gemeente en dus ondersteunt zij een samenwerking tussen deze stichtingen onder het overkoepelende ‘Maritiem Erfgoedcentrum Koggewerf’. 

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht