HL77 Vrouwe Johanna
Niet actief
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Eigenschappen
| Plaquette nummer: | 777 | Zeil nummer: | |
|---|---|---|---|
| Categorie: | X | Tekening nummer: | |
| Type: | Staverse jol |
Bouw
| Bouwjaar: | 1903 (tussen 1903-1907) | Ontwerper: | |
|---|---|---|---|
| Werf: | Metz | Werf plaats: | Urk |
| Motor: | Inbouw | Motor type: | |
| Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Eikenhout |
| Materiaal zeil: | Dacron | ||
| Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
| Lengte stevens: | 6,50 m | Breedte berghout: | 2,50 m |
|---|---|---|---|
| Diepgang: | 0,00 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
| Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
| Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
| Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
| onbekend – 1940 | Zeevaartschool Amsterdam, Amsterdam ( Bolletje Bink) |
|---|---|
| onbekend – 1967 | Dhr. Dosker ( Bolletje Bink) |
| 1973 – 1974 | H. Gelders, Amsterdam ( Bolletje Bink) |
| 1974 – 1977 | J. Erbé, Nunspeet ( Bolletje Bink) |
| 1981 – 2005 | Dhr. / Mw. Pröpper ( HL77) |
| 2005 – onbekend | P.H.M. Scheerder, Ambt Delden ( Vrouwe Johanna) |
Geschiedenis
1973
1973
1973: Foto uit 1973 (nog met kajuit)
1974
16 november 1974
16 november 1974: Geschiedenis Staverse jol Johanna door oud-eigenaar J. Erbé
2007
maart 2007
maart 2007: SSRP Jaarverslag 2006 - Met subsidie uit het Restauratiefonds FONV uitgevoerde restauraties van in het Stamboek ingeschreven jachten
In het SSRP jaarverslag 2006 wordt melding gemaakt van de volgende restauratie:
De Staverse jol HL77 van de familie Scheerder laat zien hoe moeilijk het is om de oorspronkelijke vorm van een schip terug te vinden als oude foto’s ontbreken en de constructie zelf maar weinig aanknopingspunten biedt. De zeeg en het sterk teruglopen van de huid bij de voorsteven roept vragen op. Vóór de restauratie was alleen het voorschip voorzien van een zetboord: Zou dat altijd zo geweest zijn of is het voorschip opgehoogd of is juist het achterschip ooit verlaagd? Bij de huidige restauratie wordt door de eigenaar en de werf van het laatste uitgegaan.
In 2006 is op de werf De Hoop in Workum het achterschip weer als open vissersschip ingericht. Na het slopen van de roef, de kuip en het bovenboord zijn de bovenste gangen vernieuwd alsmede de potdeksels, wegering, kromboorden, klampen en laningen. In 2007 zal het voorschip aangepakt worden. Voorin kunnen een paar oude inhouten helpen om het verloop van de oorspronkelijke wegering te reconstrueren. Wat er boven de wegering heeft gezeten blijft gissen
2008
maart 2008
maart 2008: SSRP Jaarverslag 2007 - Met subsidie uit het Restauratiefonds FONV uitgevoerde restauraties van in het Stamboek ingeschreven jachten
In het SSRP jaarverslag 2007 wordt melding gemaakt van de volgende restauratie:
Nadat in 2006 het achterschip van de Staverse jol HL77 weer in visserman-uitvoering was gebracht, is in 2007 het voorschip gedaan. Op scheepswerf De Hoop in Workum zijn een nieuw zeilwerk met steekmast, de plecht en de bovenste gangen aangebracht.
Over de oorspronkelijke constructie, de hoogte van het boord en het verloop van de gangen zijn verschillende inzichten mogelijk. Maar in ieder geval is de restauratie (en de verschillende inzichten) gedocumenteerd voor toekomstige generaties.