Horus
Niet actief
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Vroeger was er in Huizen een oude botterwerf van Janus Kok. Toen er in de jaren vijftig van hout op staal werd overgeschakeld, kwam er vraag naar nieuwbouw van stalen schouwen. Zoon Jan tekende in 1959 een negen meter schouw schouw en een dag na een advertentie in een watersportblad waren er al twee stuks verkocht. Tussen 1960 en '70 werden maar liefst zestig schouwen gebouwd. Ze waren leverbaar in lengtes van acht, negen en tien meter. Kok-schouwen waren snel, dat bleek vooral in wedstrijden. Volgens Kok kwam dat ook omdat ze heel goede zwaarden maakten en de zwaardklampen heel nauwkeurig uitlijnden. Na een brand op de werf in 1967 liep het af met de nieuwbouw. Bovendien was er een grote concurrentie in het nieuwbouwen van schouwen.
Toch bleef er vraag naar Kok-schouwen en de heer Mulder van de jachtwerf Vos en Mulder in Weesp kreeg de rechten van Kok om de schouwen naar zijn ontwerp te mogen bouwen. In zijn bedrijf in Weesp werden nog een stuk of acht schepen gebouwd en toen werd de productie, noodgedwongen, stopgezet. Het was enkele jaren stil rond de nieuwbouw tot er eind 1992 weer een advertentie in de Spiegel der Zeilvaart stond van een nieuwe werf in Lelystad met de naam Kok Zeeschouw! Aan de Vaartweg 58E op het Industrieterrein „Noordersluis" is een nieuwe loods gebouwd, waar snel en efficiënt casco's kunnen worden gebouwd.
De Zeeschouw 'Horus' is als één van de eerste in Lelystad in 1992 gebouwd. J. Heyer uit Archen was de opdrachtgever, die de zeeschouw bij de tewaterlating de naam 'Leeuwendeiner' gaf.
Eigenschappen
| Plaquette nummer: | 1653 | Zeil nummer: | ZC362 |
|---|---|---|---|
| Categorie: | X | Tekening nummer: | |
| Type: | Zeeschouw |
Bouw
| Bouwjaar: | 1992 | Ontwerper: | J. Kok |
|---|---|---|---|
| Werf: | Mulder - Kok Zeeschouw BV | Werf plaats: | Lelystad |
| Motor: | Inbouw | Motor type: | |
| Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
| Materiaal zeil: | Dacron | ||
| Onderwaterschip: | Kiel: | Kielbalk |
Afmetingen
| Lengte stevens: | 10,30 m | Breedte berghout: | 3,56 m |
|---|---|---|---|
| Diepgang: | 0,85 m | Masthoogte water: | 10,50 m |
| Oppervlakte grootzeil: | 55,00 m2 | Oppervlakte fok: | 22,00 m2 |
| Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 12,00 m2 |
| Oppervlakte totaal: | 89,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Dispensaties
| Dispensaties | Einddatum | Datum nieuwe schouw |
|---|---|---|
| Een tijdelijke dispensatie: 4.4 Opbouw: Zee- en kuiprelingen kwamen vanouds op ronde en platbodem jachten of de daaraan ten grondslag liggende typen bedrijfsvaartuigen niet voor behoudens op grote, zeegaande tjalken en klippers. Een zeereling is, met name op het voordek, ontsierend en onpraktisch en belemmert de juiste stand en schootvoering van de fok. In beginsel is een zeereling daarom onaanvaardbaar voor goedkeuring bij inschrijving in het Stamboek. In voorkomende gevallen kan een wegneembare constructie voor incidenteel gebruik worden geaccepteerd. Hetzelfde geldt voor die gevallen waarin een vaste zeereling uit veiligheidsoverwegingen van overheidswege verplicht is gesteld. Gezien het feit dat de zeereling bij de 'Horus' uit veiligheidsoverwegingen is geplaatst vanwege kleine kinderen aan boord, is afgesproken dat deze na 3 jaar na Inschrijving weer wordt verwijderd! |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
| 1992 – 2006 | J. Heyer, Archen ( Leeuwendeiner) |
|---|---|
| 2006 – 2021 | B. Meijdam, Feerwerd ( Horus) |
| 2021 – onbekend | Mevr. K. Homsma, Stiens ( Horus) |
| 2023 – (Eigenaar - Zeeschouw Horus niet actief in het Stamboek) | S.P. Roling, Blaricum ( Horus) |
Geschiedenis
2016
juli 2016
juli 2016: De 'Horus' in de haven van Spiekeroog 2016
2020
2020
2020: Foto's Zeeschouw 'Horus'
2021
augustus 2021
augustus 2021: Foto van de 'Horus' gemaakt bij het Tjeukemeer door Marianna Hulzinga