Irregje Helena

Irregje Helena Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Een van de populairste schepen die er op de werf van Kooiman en de Vries, later van Rijnsoever, in Deil aan de Linge, van stapel zijn gelopen is de Vollenhovense Bol. Het ontwerp was van J.K. Gipon. Dat het schip zo populair is onder platbodemzeilers komt doordat het in een aantal afmetingen te krijgen is, hanteerbaar zeilt en wendbaar is, bij zijn verschillende lengtes ruim van opzet is, door zijn bouwwijze in staal relatief weinig onderhoud vergt. De Vollenhovense bol wordt in diverse lengtes gebouwd. De 8.10m en 8.50m versies zijn veel gebouwd.

De Vollenhovense bol 'Irregje Helena' is een 8.50m versie en is in 1974 gebouwd door Kooijman en de Vries in Deil. De opdrachtgever was N.J. Willemen uit Amsterdam, die de bol bij de tewaterlating ook de (nog steeds) huidige naam gaf.

Eigenschappen

Plaquette nummer:858 Zeil nummer: VC207
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Vollenhovense bol

Bouw

Bouwjaar:1974 Ontwerper:J.K. Gipon
Werf:Kooijman & De Vries Werf plaats:Deil
Motor:Inbouw Motor type:Nanni diesel 30pk
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,50 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,65 m Masthoogte water:10,20 m
Oppervlakte grootzeil:35,00 m2 Oppervlakte fok:12,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:47,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1974 – 1985 N.J. Willemen, Amsterdam ( Irregje Helena)
1985 – 1995 A. Willems, Amsterdam ( Irregje Helena)
1995 – 2003 Jos van Gruythuysen ( Irregje Helena)
2003 – 2018 S.D. van Arkel, Idstein ( Irregje Helena)
2018 – onbekend Eeuwe de Jong, Heeg ( Irregje Helena)

Geschiedenis

2007

2007

2007: Foto's

2008

2008

2008: Foto

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht