Janus

Janus Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De 'Janus' werd door Verhey gebouwd als tweede van een serie, waarvan de eerste was verkocht (en op de Hiswa geëxposeerd) en door de werf compleet afgeleverd waarschijnlijk in 1979. Het casco van de 'Janus' werd gebouwd met de bedoeling het eveneens compleet te verkopen. Er werd geen koper gevonden en de scheepsbouwactiviteiten werden gestopt. Het casco werd te koop aangeboden en in het najaar van 1979 door de huidige eigenaar gekocht.

Het casco werd naar Warmond gebracht en daar op de werf van Schottel Nederland B.V. in samenwerking met H. v. Leest afgebouwd. Het werd op 27 juni 1981 te water gelaten en in gebruik genomen als gezamenlijk eigendom van Fam. v. Leest en Bussemaker. Begin 1981 werd het schip geheel eigendom van de Fam. Bussemaker en werd het opgenomen in het Stamboek. In de zomer van 1986 werd deelgenomen aan de "Operation Sail 1986" in New York in een speciale Nederlandse afvaardiging bestaande uit een vloot van 35 ronde en platbodems. De schepen waren met een speciaal dokschip van Amsterdam naar New York vervoerd .

Eigenschappen

Plaquette nummer:1366 Zeil nummer: VC63
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Schokker

Bouw

Bouwjaar:1979 Ontwerper:F. Cobelens
Werf:Verhey Werf plaats:Ossenzijl
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,03 m Breedte berghout:3,40 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:12,30 m
Oppervlakte grootzeil:27,35 m2 Oppervlakte fok:18,60 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:45,95 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1979 – 1981 Fam. H. van Leest en O. Bussemaker, 's Gravenhage ( Janus)
1981 – 1997 O. Bussemaker, 's Gravenhage ( Janus)
1997 – onbekend I.en M. Bussemaker, Amsterdam ( Janus)

Geschiedenis

1979

april 1979

april 1979: Tijdschrift "Watersport": Nabeschouwing Hiswa - Klassieke jachten

Jachtbouwcombinatie Ossenzijl waarin bouwer V.H. Yachting Ossenzijl b.v. en Jachtwerf Van der Veer samenwerken exposeerden met een nieuwe schokker van 10 meter lengte. Het ontwerp is van Frans Cobelens en de verdere afmetingen zijn: breedte 3.60 m, diepgang 0.65 m en waterverplaatsing 7 ton. Het vlak is van 30 mm staalplaat, huid en boeisel van 5 mm en de opbouw is van 4 mm staalplaat. Het geëxposeerde jacht is in opdracht gebouwd en de houtsoorten voor de betimmering waren door de opdrachtgever gevraagd. Daar het casco in januari pas klaar was bleef er niet veel tijd voor de betimmering over. En de „finishing touch" zal daarom pas na de tentoonstelling volgen. 

Het geëxposeerde schip was de eerste van een voorgenomen serie. Echter het schip was geen verkoopsucces en de Jachtbouwcombinatie heeft van de 'Janus' slechts het casco gebouwd, wat later in eigen beheer door de eerste eigenaren is afgebouwd.
 

1980

1980

1980: Advertentie in Maandblad "Watersport"

1988

1988

1988: Technische gegevens VC63 Schokker Janus door eigenaar O. Bussemaker

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht