Jarro

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Tjaard en Tjitske Berghuis hadden eerst de houten Vollenhovense bol 'Jarro'. Aanvankelijk waren ze lid van 'De Koninklijke', die gebruik maakte van de Sixhaven, waar ze zelf een woonboot hadden liggen. Rond 1950 moest die haven echter ontruimd worden voor de aanleg van de IJtunnel. De houten 'Jarro' bleef lekken, als het regende, niks bleef er dan droog aan boord. Daarom hebben ze uiteindelijk in 1965 de nieuwe 'Jarro laten bouwen, van staal in door Ype de Jong in Durgerdam.


Eigenschappen
Plaquette nummer: | 9271 | Zeil nummer: | VB67 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Vollenhovense bol |
Bouw
Bouwjaar: | 1965 | Ontwerper: | Y. de Jong |
---|---|---|---|
Werf: | Y. de Jong | Werf plaats: | Durgerdam |
Motor: | Motor type: | ||
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 9,75 m | Breedte berghout: | 0,00 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,00 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1965 – onbekend | Tj.H. Berghuis, Amsterdam ( Jarro) |
---|
Geschiedenis
1965
1965
1965: De bouw en tewaterlating van de Vollenhovense bol 'Jarro' door Ype de Jong in Durgerdam (foto's coll fam. Porsius)










2017
27 mei 2017
27 mei 2017: De 'Jarro' in de haven van "Het Y" in Durgerdam






4 november 2017
4 november 2017: Reactie van Wytse Berghuis uit Drachten, eigenaar van het zusterschip 'Gorgo' met zeilnummer VB81
Eigenaar van de Vollenhovense (Durgerdammerbol) 'Gorgo' VB81, Bouw Y de Jong 1972 in Durgerdam. L9.75 br 3.45 d 0.90 Staal zusterschip van de 'Jarro'. Ligplaats Buitensverlaat, Drachten.
De 'Jarro' is gebouwd als opvolger van de houten 'Jarro', die bij Huisman als eerste Vollenhovense bol gebouwd was. Deze heeft een spant minder achter, heeft daarom (bijna) een botterkont. Werd als "Durgerdammer bol" aangemeld bij het Stamboek.
De 'Gorgo' werd in 1972 als zusterschip van de 'Jarro' gebouwd door Ype de Jong.