Riepel

Riepel

Na Kroese in Vollenhove en Snoek uit Blokzijl ging ook Huisman van Ronduite, Wanneperveen, bollen bouwen. Er ontstond wederom een soort bol met enkele voor die werf karakteristieke kenmerken. De punterbouwer, die Huisman van oorsprong was, maakte aanvankelijk schepen met een te veel weggesneden achterschip, waardoor deze bollen slecht door de wind gingen. Op de Vollenhovense werf werden er daarom ook verscheidene van een extra stuk doodhout voorzien tussen de eigenlijke steven en het roer, waarbij ook het laatste uiteraard iets veranderd moest worden.

De oude Huisman heeft dit gebrek later verbeterd en zo ontstond een uitstekend zeilende bol van een iets slanker en verfijnder type. Doordat deze werf zich bovendien op de jachtbouw ging toeleggen werd de afwerking ook steeds fraaier. Er groeide zo, na de vissersschepen, een serie van vier jachten. Bij deze schepen ontbreekt weer de uitholling van de boeisels en de beer, terwijl wel beretanden aanwezig zijn. Deze vier jachten zijn de 'Jarro' ('Riepel') gebouwd in 1921, 'De Vrouw Lucia', in 1926/27 op dezelfde mallen gebouwd, de 'Goetzee' gebouwd in de winter 1939/40 en tenslotte volgde in 1954 de 'Njord'. De 'Njord', die naar Engeland is verkocht, is de Iaatste houten VolIenhovense bol en is onder de naam ‘Zween’ helaas verbrand.

In het Overzicht van in het Stamboek ingeschreven jachten, die nooit een plaquette hebben gekregen staat het volgende:
30. Vollenhovense bol ‘Jarro', 8,75m, gebouwd door Huisman in Ronduite in 1924, Eikenhout, eigenaar Tj. H. Berghuis, Amsterdam, in schepenlijsten 1954 t/m 1966. Later heeft de bol onder de naam 'Riepel' het plaquettenummer 1845 gekregen.

'Suydersee' ('Aemilia II')

In 1919 heeft Huisman twee Vollenhovense bollen gebouwd, waarvan er maar één in de werfboeken is opgenomen. Deze bol staat onder de naam 'Suydersee' (Aemilia II') ingeschreven in het Stamboek. Dat dit schip is gebouwd op de Ronduite is door Huisman bevestigd bij een bezoek aan het schip in de jaren zestig. Historici, zo die al geïnteresseerd zouden zijn in de geschiedenis van het schip of de werf zullen deze bol dus niet terugvinden in de werfboeken van Huisman.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1845 Zeil nummer:
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Vollenhovense bol

Bouw

Bouwjaar:1921 Ontwerper:W. Huisman
Werf:W. Huisman & zn Werf plaats:Ronduite
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,88 m Breedte berghout:3,00 m
Diepgang:0,70 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:22,50 m2 Oppervlakte fok:13,50 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:7,30 m2
Oppervlakte totaal:43,30 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:1559 Registratie datum:17-03-2022
Geregistreerd als:Varend Monument®

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1954 – 1966 Tj.H. Berghuis, Amsterdam ( Jarro)
1999 – Nu (laatst bekend) A. de Jong, Oosthem ( Riepel)

Geschiedenis

1954

1954

1954: De houten Vollenhovense bol 'Jarro'

Tjaard en Tjitske Berghuis hadden eerst de houten Vollenhovense bol 'Jarro'. Aanvankelijk waren ze lid van 'De Koninklijke', die gebruik maakte van de Sixhaven, waar ze zelf een woonboot hadden liggen. Rond 1950 moest die haven echter ontruimd worden voor de aanleg van de IJtunnel. De houten 'Jarro' bleef lekken, als het regende, niks bleef er dan droog aan boord. Daarom hebben ze uiteindelijk in 1965 de nieuwe 'Jarro laten bouwen, van staal in door Ype de Jong in Durgerdam.

1999

1999

1999: Krantenbericht Vollenhovense bol 'Riepel'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht