Kleine Beer

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Jachtarchitect H. Lunstroo ontwierp de Vollenhovense bol van 8.80m. De 'Kleine Beer' werd in 1965 gebouwd bij Fa. J. Boomsma Scheepsbouw "De Houkesloot" in Sneek. Opdrachtgever was W. Beek uit Amsterdam, die haar bij de tewaterlating de naam 'Eureka' gaf. Na de 'Kleine Beer' zijn er ook op andere werven in Nederland Vollenhovense bollen naar dit ontwerp gebouwd.
Fa. J. Boomsma Scheepsbouw "De Houkesloot" in Sneek
De werf werd gesticht door Jan Boomsma (1847-1936). De werf bouwde op deze plaats van 1880 tot 1913 alleen houten schepen. Daarna ging het over op ijzer en staal. Aan de overkant van de Houkseloot op 'Het eiland' werd door zoon Dirk Boomsma een tweede werf ingericht voor de bouw van stalen schepen. Na de oorlog werd er op de 'oude' werf ook begonnen met jachtbouw. In de jaren vijftig van de 20e eeuw werd er voornamelijk reparatiewerk gedaan naast veel verbouwingen en verlengingen van bestaande schepen.


Bekende restauraties
Jachtwerf Brandsma Rohel in 1999.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 535 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Vollenhovense bol |
Bouw
Bouwjaar: | 1965 | Ontwerper: | H. Lunstroo |
---|---|---|---|
Werf: | Fa. J. Boomsma Scheepsbouw "De Houkesloot" | Werf plaats: | Sneek |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 8,80 m | Breedte berghout: | 3,20 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,85 m | Masthoogte water: | 11,80 m |
Oppervlakte grootzeil: | 29,00 m2 | Oppervlakte fok: | 13,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 18,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 12,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 72,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1965 – 1972 | W. Beek, Amsterdam ( Eureka) |
---|---|
onbekend – 1998 | Fam. Türz |
1998 – 2020 | S. Bijlsma, Kollum ( Kleine Beer) |
2020 – (Eigenaar - Vollenhovense bol 'Kleine Beer' nu niet "actief" in het Stamboek) | J. Formsma ( Kleine Beer) |