Lokeend

Lokeend Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Het Boatsje 'Lokeend' wacht (2024) bij Edwood in Garyp op een nieuwe eigenaar, die haar zorgvuldig zal moeten laten restaureren

Van Feike Lantinga is bekend dat hij nooit iets opschreef. Alleen in de periode van 1918, toen hij de leiding van de werf overnam, tot en met 1922, weten we middels de door zijn vader gemaakte aantekeningen welke schepen hij heeft vervaardigd. Nadien zijn er dan ook geen cijfers bekend van het aantal door hem gebouwde schepen. Wel is bekend welke soort schepen hij bouwde. Dat waren onder andere boeiers (kleiner dan die van zijn vader Lolke), Friese jachten, tjotters, 'wyldsjitterkes', visbootjes, schouwen en roeiboten voor de boeren.

Dr. Ir. J. Vermeer schrijft in zijn boek "Tjotters en Boatsjes":
In het archief van het stamboek bevindt zich een brief uit 1954 ondertekend door mej. A. Kampen te Leeuwarden gericht aan de heer Van Waning, destijds secretaris van de Commissie Stamboek Friese Ronde jachten, Zij deelt in die brief mee verhinderd te zijn gehoor te geven aan de uitnodiging op 22 mei deel te nemen aan de bijeenkomst van Friese ronde jachten ter gelegenheid van de overdracht van de boeier "Friso" als Statenjacht aan de provincie Friesland. Mijn huisgenote, tevens mede-zeilster, ligt namelijk zeer zwaar ziek in 't ziekenbuis. Het is een erg grote teleurstelling voor ons, want we hebben onze boot destijds zelf laten bouwen omreden we zulke grote voorstanders van ronde boten zijn (bouwer was de Heel' F Lantinga te IJlst). Het is immers een fraai gezicht de Boeiers, Jachten en Tjotters tegen de golven op te zien bruisen en ook het vorig jaar was bet een pracht geheel op het Pikmeer. Inderdaad nam mej. Kampen met de "Truan" in 1953 deel aan de eerste reünie van Friese Ronde jachten in Grouw. Uit bovenstaande blijkt dat zij dit boatsje door Lantinga heeft laten bouwen, een bouwjaar staat er niet bij, maar uit een andere brief in het stamboekarchief blijkt het bouwjaar 1937 te zijn.

Eigenschappen

Plaquette nummer:96 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Boatsje

Bouw

Bouwjaar:1937 Ontwerper:F. Lantinga
Werf:F. Lantinga Werf plaats:IJlst
Motor:Buitenboord Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:4,70 m Breedte berghout:1,70 m
Diepgang:0,25 m Masthoogte water:5,57 m
Oppervlakte grootzeil:7,00 m2 Oppervlakte fok:3,50 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:10,50 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1937 – 1970 De dames A. Kampen en Roos, Leeuwarden ( Truan)
1968 – 1970 Jachtwerf Joh. van der Meulen, Sneek ( Truan)
1970 – 1978 J.W.A. Woldringh, Assen ( Bestevaer)
1978 – 1994 S.J. Woldringh, Paterswolde ( Lokeend)
1994 – onbekend C.E. Kortleve, Zeewolde ( Lokeend)
onbekend – 2002 B. Reijntjes, Steenbergen ( Lokeend)
2002 – 2007 A. van der Waal, Oosterhout ( Lokeend)
2007 – onbekend L.E. Huizinga, Leeuwarden ( Lokeend)

Geschiedenis

1989

1989

1989: Foto's Boatsje 'Lokeend' na de restauratie door Pier Piersma

Vermeer heeft later uitgezocht dat de 'Lokeend' door F. Lantinga in 1937 is gebouwd
Vermeer heeft later uitgezocht dat de 'Lokeend' door F. Lantinga in 1937 is gebouwd

1997

1997

1997: De 'Lokeend' in het boek "Tjotters en Boatsjes" van Dr. Ir. J. Vermeer

Tot 1968 komt deze boot onder stamboek­nummer 96 voor in de schepenlijst van het stamboek.In 1968 laten de dames Kampen en Roos toen woonachtig in Wartena, bij de jachtwerf Joh. van der Meulen en Zoon in Sneek een houten grundeltje bouwen genaamd "Terra Nova" (stamboeknummer 555). Het boatsje werd door Van der Meulen overgenomen en in 1970 verkocht aan de heer J.W.A. Woldringh te Assen. Deze gaf het de naam "Bestevaer" en gebruikte het voor zeiltochtjes op het Zuidlaardermeer. Omstreeks 1978 ging het over in handen van diens zoon, de heer SJ. Woldringh in Paterswolde. Het verhuisde toen naar het Paterswoldermeer en werd in hoofdzaak gebruikt door de kinderen van de nieuwe eigenaar. In 1988 kreeg Piersma in Heeg opdracht het bootje te restaureren. De eigenaar heeft toen zelf een houten eendje gesneden voor op de helmstok; het bootje kreeg toen de naam "Lokeend". In 1994 kocht de heer Woldringh de boeier "Henniette" van de heer Kesteloo; het boatsje werd door bemiddeling van Piersma verkocht aan de heer C.E. Kortleve te Zeewolde, die het heden (1997) nog bezit.

Technische gegevens

Hoofdafmetingen

Lengte over de stevens
Grootste breedte buitenkant huid
Holte op het grootspant
Zeiloppervlak: Grootzeil + fok


4,60 m
1,65 m
0,60 m
10,5 m2

 Bijzonderheden

  • plat vlak
  • vlaktilling 0° hoekige kimmen
  • 2 huidgangen boven de kimmen
  • voordek van losse delen met bedelbalk
  • geen snijwerk
    tjotterroer met in de kop uitgesneden vogel

Opmerkingen

Zoals de foto's laten zien loopt de onderste huidgang niet op tegen de stevens. Het bootje draagt sinds 1992 het stamboeknummer 1553. Blijkbaar is de eerder uit­gereikte plaquette met nummer 96 in een vroeger sta­dium verdwenen. Dit is later in het Stamboek hersteld. De 'Lokeend' heeft sinds 2002 weer de plaquette met nummer 96 en onder nummer 1553 is een ander schip ingeschreven.

2007

25 maart 2007

25 maart 2007: E-mail van J.M.Kingma uit Oudebildtzijl

Ik ben zelfstandig scheepstimmerman en de Lokeend ligt bij mij in de werkplaats te wachten op opdracht tot restauratie. Huidige eigenaar is dhr L.E. Huizinga in Leeuwarden.

2024

20 september 2024

20 september 2024: E-mail van Aelwyn Soepboer

De 'Lokeend' van Lantinga 1937 heeft een plekje gevonden bij Edwood in Garijp. Als iemand belangstelling heeft, is Ed degene met wie men contact kan opnemen. 

De 'Lokeend' is in 1937 gebouwd en het heeft in het Stamboek plaquettenummer 96 (teruggekregen in 2002 ipv 1553, maar de nieuwe plaquette is nooit in het boatsje geschroefd).
De 'Lokeend' is in 1937 gebouwd en het heeft in het Stamboek plaquettenummer 96 (teruggekregen in 2002 ipv 1553, maar de nieuwe plaquette is nooit in het boatsje geschroefd).
Oud-eigenaar SJ. Woldringh (1978-1994) in Paterswolde heeft de eend op de helmstok gesneden.
Oud-eigenaar SJ. Woldringh (1978-1994) in Paterswolde heeft de eend op de helmstok gesneden.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht