Mercuur

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
In 1899 in opdracht van beurtschipper G. Vaartjes te Eernewoude gebouwd gebouwd op de scheepswerf van Jan Oebeles van der Werff, Buitenst Verlaat te Drachten. De 'Mercurius' is een klein tjalkje, ofwel skûtsje, van 10 meter, waarvan er in Friesland in het verleden een kleine 200 gebouwd zijn.
Tot 1915 heeft het schip beurt gevaren tussen Leeuwarden en Eernewoude als "botertjalkje", om aan de plaatselijke behoefte aan producten als boter, kaas e.d. te voldoen. Het max. laadvermogen was 6.8 ton. Botertjalkjes waren bedoeld om de boter en kaas van de boeren naar de kooplieden in o.a. Leeuwarden te brengen. Op de terugreis namen ze dan levensbehoeften voor het dorp mee. De meeste beurtschippers uit die tijd, waren tevens vaak de "winkelman" van het dorp.
Het tjalkje is in 1915 gekocht door een kunstschilder te Amsterdam en verbouwd tot plezierjacht. Later is het doorverkocht aan Prof. Krediet te Utrecht. In 1985 is de houten kajuit vervangen door een stalen bij scheepwerf Gebr. Tijssen te Leiden. Het interieur is volledig vernieuwd.
In het Overzicht van in het Stamboek ingeschreven jachten, die nooit een plaquette hebben gekregen staat het volgende:
70. Tjalk 'Vrouwe Antje', 9,62m, Staal, Jan Oebeles van der Werff, Buitenstvallaat, 1910, eig. R.J. Baas, Haarlem, '54-'59.
De informatie in deze lijst is gebaseerd op de kennis van de jaren-70 van de vorige eeuw.


Eigenschappen
Plaquette nummer: | 132 | Zeil nummer: | TB82 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Tjalk |
Bouw
Bouwjaar: | 1899 | Ontwerper: | Jan Oebeles van der Werff |
---|---|---|---|
Werf: | Jan Oebeles van der Werff | Werf plaats: | Buitenstvallaat |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | IJzer | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 9,82 m | Breedte berghout: | 2,83 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,50 m | Masthoogte water: | 10,25 m |
Oppervlakte grootzeil: | 25,75 m2 | Oppervlakte fok: | 11,70 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 37,45 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1899 – 1925 | G. Vaartjes, Eernewoude ( De Mercuur) |
---|---|
1925 – 1938 | Dhr. Van der Berg, Kudelstaart ( Wilowi) |
1938 – 1951 | Prof. Dr. G. Krediet, Utrecht ( Tjari Angin) |
1951 – 1985 | R.J. Baas, Haarlem ( Vrouwe Antje) |
1985 – 2004 | T. Wesseling, Heemstede ( Mercurius) |
2004 – 2016 | R. van der Lee, Heiloo ( Mercurius) |
2016 – onbekend | Ton Vreeken, Dordrecht ( Mercuur) |
Geschiedenis
1902
17 juli 1902
17 juli 1902: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Vrouwe Antje - Meetnummer: L372N

Uit de liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip De Mercuur
Een scan van de originele registratie van deze meting is terug te vinden bij het Maritiem Museum Rotterdam onder nummer: H1966_076
1990
1990
1990: Geschiedenis Tjalk Mercurius door eigenaar A.Th.J. Wesseling

1999
augustus 1999
augustus 1999: Spiegel der Zeilvaart: Tjalk Mercurius 100 jaar

2023
24 december 2023
24 december 2023: E-mail van Arda Krediet, kleindochter Prof. Dr. G. Krediet (eigenaar ? - 1951)
Ik ben een kleindochter van Prof Krediet die dit schip in het verleden bezat. (Hij noemde de tjalk 'Tjari Angin', wat een Indonesische uitdrukking is die "wind zoeken" betekent.) Mijn ouders hebben met veel plezier op het schip gevaren in Friesland. Ik heb een paar foto’s van de 'Mercurius' uit de periode van Prof. Krediet (rond 1950).
