MK75

MK75 Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De Marker rondbouw was het laatste in Nederland gebouwde zeilende vissersvaartuig. In 1934 werden bij Van Goor in Monnickendam de eerste Marker Rondbouwen ontwikkeld en gebouwd (MK75 en MK5) en in 1935 volgde de derde (MK48). Allemaal schepen voor Marker vissers dus voor de vangst op paling en snoekbaars in het IJsselmeer. Als eerste werd opgeleverd de MK75. Marker Rondbouwen werden ook gebruikt door vissers uit Broek in Waterland, Enkhuizen, Harderwijk, Spakenburg, Urk en Volendam.

De eerste tekeningen voor een Marker rondbouw werden gemaakt bij de werf Wed. H. Groot te Edam. Er hebben totaal 34 Marker Rondbouwen gevaren. Bij de volgende werven zijn deze schepen gebouwd: Van der Werff te Bolsward, Wed. H. Groot te Edam, Heyman te Enkhuizen, Vooruit te Enkhuizen, Oost te Harderwijk, C. Amels te Makkum en Van Goor te Monnickendam. De laatste Marker rondbouw werd in 1947 gebouwd bij Van Goor. Deze was, in tegenstelling tot haar voorgangers, niet geklonken maar gelast. Tot in de jaren zestig werd nog met Marker Rondbouwen onder zeil gevist.

De MK75 is het eerst gebouwde schip van het type Marker rondbouw, gebouwd in 1934 door Van Goor in Monnickendam voor de familie Bootsman op Marken. Zij kunnen als de "ontwerpers" van dit scheepstype worden beschouwd. Het was getuigd als een botter met een losse kluiverboom en een steekmast. De eerste 12 jaar werd er op de zeilen mee gevist. In 1945 kreeg hij een 2 cylinder Kromhout motor, die er nog steeds in staat, en in 1960 is er een kajuit op gezet en is het schip ingericht als pleziervaartuig.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2013 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Marker rondbouw

Bouw

Bouwjaar:1934 Ontwerper:W. van Goor
Werf:W. van Goor Werf plaats:Monnickendam
Motor:Inbouw Motor type:kromhout 2LS 1945
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:
Onderwaterschip:Gepiekt Kiel:Dooskiel

Afmetingen

Lengte stevens:9,90 m Breedte berghout:3,30 m
Diepgang:0,95 m Masthoogte water:11,50 m
Oppervlakte grootzeil:29,40 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:23,90 m2 Oppervlakte kluiver:10,00 m2
Oppervlakte totaal:63,30 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1934 – 1946 Gebr. Bootsman, Monninckendam ( MK75)
1946 – 1956 M. Post en C. Brand, Urk ( UK107)
1956 – 1963 S.J. Poepjes, Sloten
1963 – 1969 J. de Vries, Gorredijk
1969 – 1975 A.F.Th. de Groen, Groenlo ( De Vijf Robben)
1975 – 2002 D. Westerbeek, Zwolle ( Tertiair)
2002 – onbekend N. Rook, Harderwijk ( MK75)

Geschiedenis

1945

1945

1945: Informatie van de zoon van één van de eerste eigenaars en opdrachtgevers van de MK75, Muus Bootsman

Rond de afsluiting visten de drie gebroeders Bootsman met een kleine houten, van Durgerdam afkomstige, spekbak (de MK76) en twee boten. Slechts één van de broers was getrouwd en successievelijk werden zijn zoons, waaronder Muus, in het familiebedrijf opgenomen.
Gedurende de eerste jaren na de afsluiting was er in het noordelijk deel van het IJsselmeer nog veel bot, maar voor het vissen daar was de spekbak feitelijk te klein. Toen ontstond het idee om een nieuw en groter vaartuig te laten bouwen dat speciaal voor de staand wantvisserij geschikt zou zijn: ook zou het een ijzeren scheepje moeten worden. Eerst gingen de gedachten uit naar iets met een klippersteven maar uiteindelijk ontstond een voller en ronder voorschip. Vandaar de benaming rondkop.

Scheepsbouwer Van Goor uit Monnickendam zette de ideeën op papier en bouwde het vaartuig vervolgens voor fl.1 .800,--: in 1933 of 1934 kwam het in de vaart. Financiering gebeurde uit eigen middelen in tegenstelling tot de Volendammer en de twee andere andere Marker rondbouwen die op de MK75 geïnspireerd waren. Die andere Markers waren de MK46 van Sijmen de Waart en Hein Stooker en de MK5 van Jaap Springer. Zij werden alle aangeschaft met krediet van de Zuiderzeesteunwet. De latere versies werden ook groter gemaakt.

Voor botvisserij met staande netten viste MK75 vanuit het haventje van Oude Zeug, 'de torens van Medemblik op mekaar begonnen we te schieten' en dan zo op de afsluitdijk aan.
De rondkop is de familie Bootsman altijd goed bevallen, alleen waren de ouderen tot verdriet van de jongens er op tegen dat er een motor in zou komen. Dat is zo gebleven tot de verkoop naar Urk rond 1945: de visserij werd toen beëindigd en Muus Bootsman kreeg een betrekking bij het Rijk.

1956

1956

1956: Doorhaling Inschrijving Visserijregister Marker Rondbouw

2006

11 maart 2006

11 maart 2006: Documentatie Marker Rondbouw MK75 van eigenaar N. Rook uit Harderwijk

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht