Marker rondbouw

De uitgebreide informatie over de Marker rondbouw is opgenomen bij de beschrijving van het type op de Boekenplank.

In de nieuwe opzet van de beschrijving van de in het Stamboek opgenomen scheepstypes staat de tijdlijn van de ontwikkeling van het betreffende type centraal (=vergelijkbaar met bijv. het Stamboek van koeien met de ontwikkeling van het ras. De laatste koe in dat Stamboek is een doorontwikkeling van de eerst opgenomen koe). In die tijdlijn zitten allerlei duidelijk beschreven momenten, waarin aanpassingen werden doorgevoerd en bepalend waren voor de verdere ontwikkeling van het type.
Als een schip van een bepaald type bij het Stamboek wordt aangemeld is aan de hand van de benoemde kenmerken direct duidelijk of het ook echt om een schip van dat type gaat. Met het jaartal van de bouw kan dan direct worden “ingeprikt” in de tijdslijn van het type om duidelijk te zien waar het schip in de ontwikkelingsfase van het type zit en kan het worden gerelateerd aan de sociaal-maatschappelijke en technologische ontwikkelingen in die tijd. Dit wordt weergeven in de algemene Tijdlijn van de ontwikkeling van de Ronde en Platbodemjachten.

We proberen alle in het Stamboek opgenomen scheepstypes op deze manier te beschrijven. Op onze Boekenplank is daarover al veel informatie te vinden. het verhaal is nog lang niet af, maar bij veel scheepstypes staat de verwijzing al naar de nieuwe opzet van de beschrijvingen van de oude scheepstypes.

De ontwikkeling van de Marker rondbouw bekijken we vanuit een breed perspectief, waarbij de ontwikkeling van het scheepstype, de subtypes en de geschiedenissen van de schepen als uitgangspunt worden gehanteerd.

De Marker rondbouw in het kort

Er varen nog steeds een aantal van deze schepen, die omgebouwd zijn tot jacht. De Marker Rondbouwen waren stalen vaartuigen. Ze hadden doorgaans een ronde bodem. Een vaartuig van dit type, dat bij de werf Oost te Harderwijk was gebouwd, had echter een platte bodem. De voorsteven was rond en vallend. Het achterschip eindigde in een licht vallende spiegel. Het tamelijk brede boeisel versmalde zich in de richting van de voorsteven. Ze had een behoorlijke zeeg. Het naar de steven toe oplopende voorschip was tot de mast gedekt. De eerste Marker Rondbouwen hadden nog een houten dek.
De helmstok draaide over het boord. De Marker rondbouw was voorzien van een bun. Tijdens het zeilen werd gebruik gemaakt van langwerpige zwaarden. Deze vaartuigen voerden bezaanstuig, dat bestond uit een grootzeil en een botterfok. Ze waren oorspronkelijk uitgerust met een kleine hulpmotor, waarmee alleen vooruit kon worden gevaren. De afmetingen bedroegen volgens een opgave uit 1936 van de werf C. Amels in Makkum: lengte 10.50m, breedte 3.40m, holte 1.50m. In 1946 heeft Van Goor nog een Marker rondbouw gebouwd met een lengte van 12.50m.