VD168 'Hilda Maria'

De Marker rondbouw was het laatste in Nederland gebouwde zeilende vissersvaartuig. In 1934 werden bij Van Goor in Monnickendam de eerste Marker Rondbouwen ontwikkeld en gebouwd (MK75 en MK5) en in 1935 volgde de derde (MK48). Allemaal schepen voor Marker vissers dus voor de vangst op paling en snoekbaars in het IJsselmeer. Als eerste werd opgeleverd de MK75. Marker Rondbouwen werden ook gebruikt door vissers uit Broek in Waterland, Enkhuizen, Harderwijk, Spakenburg, Urk en Volendam.
De eerste tekeningen voor een Marker rondbouw werden gemaakt bij de werf Wed. H. Groot te Edam. Er hebben totaal 34 Marker Rondbouwen gevaren. Bij de volgende werven zijn deze schepen gebouwd: Van der Werff te Bolsward, Wed. H. Groot te Edam, Heyman te Enkhuizen, Vooruit te Enkhuizen, Oost te Harderwijk, C. Amels te Makkum en Van Goor te Monnickendam. De laatste Marker rondbouw werd in 1947 gebouwd bij Van Goor. Deze was, in tegenstelling tot haar voorgangers, niet geklonken maar deels gelast. Tot in de jaren zestig werd nog met Marker Rondbouwen onder zeil gevist.
De Marker rondbouw VD168 'Hilda Maria' is gebouwd door Van Goor in Monnickendam in 1937. Opdrachtgever was Jacob Tol (bijnaam: Jaap vd Knoest) uit Volendam. Het schip is gebouwd van staal en is geklonken. Het casconummer is NLD-1937.00709. Begin 50er jaren is ze opgeboeid en voorzien van een stalen vissers kap. Begin 60er jaren voorzien van een stalen vissermansmast.
In de jaren tot 2024 is de Marker Rondbouw weer in originele zeilende staat teruggebracht.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 2400 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | A | Tekening nummer: | |
Type: | Marker rondbouw |
Bouw
Bouwjaar: | 1937 | Ontwerper: | W. van Goor |
---|---|---|---|
Werf: | W. van Goor | Werf plaats: | Monnickendam |
Motor: | Inbouw | Motor type: | Perkins P6354 / 6-cylinder Diesel / 125 pk / bouwjaar 1980 |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | |||
Onderwaterschip: | Gepiekt | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 10,50 m | Breedte berghout: | 3,60 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 1,10 m | Masthoogte water: | 12,45 m |
Oppervlakte grootzeil: | 28,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 13,60 m2 | Oppervlakte kluiver: | 16,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 57,60 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 3495 | Registratie datum: | 15-10-2024 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Monument® |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1937 – 1963 | Jacob Tol, Volendam ( VD168 'Maria') |
---|---|
1963 – 1980 | Hendricus en Theodorus Tol , Volendam ( VD168 'Maria') |
1980 – 1984 | P. en J. Karregat, Volendam ( VD168 'Maria') |
1984 – 1988 | Hendricus en Theodorus Tol , Volendam ( VD168 'Maria') |
1988 – 1995 | TH.G. Tol, Volendam ( VD168 'Maria') |
1995 – 1996 | L.A.J. Kaptein, Urk ( UK362 'Maria') |
1996 – 2000 (uitgeschreven uit visserij) | Johan Tol en Wittebrood, Urk ( VD195 'Maria') |
2000 – 2014 | J. Griek, Hindeloopen ( VD168 'Maria') |
2014 – 2019 | F. & N. Ratelband-Haas, Muiden ( VD168 'Maria') |
2019 – Nu (laatst bekend) | R. en H. Koelewijn, Harderwijk ( VD168 'Hilda Maria' ) |
Geschiedenis
1937
1937
1937: Inschrijving in het Visserijregister

Het Visserijregister, dat 40.000 kaarten telt is te doorzoeken op zuiderzeecollectie.nl. Op deze pagina worden de kaarten van het visserijnummers VD168 getoond.



1965
1965
1965: De VD168 'Maria' als visserschip met stalen mast en buiskap vanuit Volendam

2000
2000
2000: De Marker rondbouw VD195 'Maria' wordt uitgeschreven uit de visserij
De jaren daarop wordt het schip geheel gerestaureerd en weer voorzien van houten mast en zeilen met visserskap en origineel vooronder.
2019
juli 2019
juli 2019: Ron en Hilda Koelewijn uit Harderwijk worden eigenaar
Tussen 2019 en heden wordt ze weer weer gerestaureerd en weer voorzien van houten mast, kluiverboom en zeilen. In 2022 wordt het gehele onderwaterschip tot onderste stootlijst, gestraald en van conserverende epoxyprimer en coating voorzien. In 2024 is het opgeboeide gedeelte bij de kuip weer teruggebracht naar het originele ontwerp.


2021
juli 2021
juli 2021: Spiegel der Zeilvaart 07-1021: Spekbakkentreffen en taandagen in het Zuiderzeemuseum
