Nieuhoorn

Nieuhoorn Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De 'Nieuhoorn' is een Vollenhovense bol, ontworpen door Henk Lunstroo en gebouwd bij Fa. Engelaer en Zn in Beneden Leeuwen, gebouwd in 1969. Arend Hoogeveen, eigenaar van de timmerwerkplaats van scheepswerf Worst in Meppel, heeft de aftimmering voor zijn rekening genomen.
Henry en Gerard Engelaer zijn in november 1963 een drijvende werkplaats begonnen aan de Waal bij Beneden-Leeuwen. Ze hebben twee konten van sleepschepen met de woningen er nog op, aan elkaar gelast en er in het midden een werkplaats op gebouwd. Daar werd gewoond en gewerkt. Toen de schepen en jachten groter werden, huurden ze een loods om in te kunnen bouwen. Daar tientallen Lemsteraken, Vollenhovense bollen, Zeeschouwen en Staverse jollen gebouwd. 

Ze bouwden niet alleen schepen, die door hen zelf waren ontworpen. De ontwerpers zagen liever niet dat ze zelf eigen schepen ontwierpen. Er werden jachten naar ontwerp van Koopmans, Dijkstra, Lunstroo, Hoek, Beeldsnijder en Van de Stadt gebouwd.

De Vollenhovense bol 'Nieuhoorn' is in 1969 gebouwd. Opdrachtgever was de fam. Meijer uit Emmeloord. de heer Meijer is geboren in Hoorn en het schip waar de jongens van Bontekoe op voeren heette de Nieu-Hoorn. Daar is de naam aan ontleend.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1034 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Vollenhovense bol

Bouw

Bouwjaar:1969 Ontwerper:H. Lunstroo
Werf:Fa. C.A. Engelaer & zn Werf plaats:Beneden Leeuwen
Motor:Inbouw Motor type:Yanmar 27pk
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:8,80 m Breedte berghout:3,25 m
Diepgang:0,76 m Masthoogte water:12,00 m
Oppervlakte grootzeil:29,00 m2 Oppervlakte fok:12,00 m2
Oppervlakte botterfok:18,00 m2 Oppervlakte kluiver:12,00 m2
Oppervlakte totaal:71,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1969 – 1976 Fam. Meijer, Emmeloord ( Nieuhoorn)
1976 – 2001 J.S. Vroege, Alphen aan de Rijn ( Nieuhoorn)
2001 – onbekend J. Jonker, Joure ( Nieuhoorn)

Geschiedenis

2003

mei 2003

mei 2003: Te koop in de Spiegel der Zeilvaart

 

Vollenhovense bol 'Nieuhoorn'
Afm. 8,85 x 3,25 x 0,80 m, ontw. Lunstroo, bouw Engelaer, bwjr. 1970 (volgens de eerste opgave aan het Stamboek 1969).

2017

11 juli 2017

11 juli 2017: Reactie van oud-eigenaar J.S. Vroege

De eerste eigenaar was de familie Meijer uit Emmeloord. Zij lieten de betimmering doen bij de fa. H. Worst uit Meppel. In oktober 1976 kocht ik het schip. En in september 2000, na onze deelname aan Sail Amsterdam, kocht de heer Jonker het schip. Wij hebben 4x deelgenomen aan Sail Amsterdam. De wimpels daarvan zijn nog in mijn bezit. Ik stel ze gaarne beschikbaar aan de huidige eigenaar, want ze horen bij het schip.

2018

20 februari 2018

20 februari 2018: Reactie van Rob Hoogeveen

De betimmering van de 'Nieuhoorn' is gedaan door mijn opa Arend Hoogeveen. Hij was eigenaar van de timmerwerkplaats van scheepswerf Worst in Meppel.

2020

19 juli 2020

19 juli 2020: Reactie van Menzo Meijer

Mijn ouders hebben het schip destijds laten bouwen en en ik heb er een groot deel van mijn kinderjaren op/in doorgebracht, weer of geen weer. Een prachtig schip dat altijd veel aandacht trok o.a. door het koperbeslag op de zwaarden dat we regelmatig moesten poetsen. Mijn vader had er een complex project van gemaakt: het ontwerp van Lunstroo (Durgerdam), het casco door Engelaer (Beneden-Leeuwen), de motor inbouwen door Kemach (Lemmer), laten zandstralen in Emmeloord, verschillende werkzaamheden door Huisman (Vollenhove), daarna naar Meppel voor het prachtige timmerwerk van meneer Hoogeveen - ik heb de bonnen nog - en de mast van der Neut (Lemmer) en zeilen - Egyptisch katoen - van de Vries (Lemmer).
Hopelijk is ze nog steeds in de vaart.

2021

17 augustus 2021

17 augustus 2021: De 'Nieuhoorn'' aan de steiger

(foto Rob van Leeuwen, Huur een Platbodem, Dokkumer Nieuwe Zijlen)
(foto Rob van Leeuwen, Huur een Platbodem, Dokkumer Nieuwe Zijlen)

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht