Odysseus
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Uit de koopakte blijkt dat Gerrit Jans Barkmeijer en zijn vrouw Kunje Douwes Rijskamp onder Noordhorn op 11 mei 1839 drie bunder land hadden gekocht van landbouwer Popke Jans Venema voor een bedrag van 650 gulden. In Briltil is Gerrit Jans samen met zijn zoons Douwe, Berend en Ale opnieuw begonnen en binnen niet al te lange tijd werd het geheel omgetoverd tot een echte scheepswerf. Het was een tijd waarin je bij wijze van spreken, met een hamer en een beitel en de benodigde kennis van zaken, nog een schip kon bouwen. Tot de crisisjaren van 1930 hebben ze het samen volgehouden. De scheepswerf werd omstreeks 1935 opgeheven.
De 'Odysseus' is gebouwd in 1913. Ze is waarschijnlijk in eigen beheer gebouwd en als 'Vertrouwen' te water gelaten. Dit blijkt uit de eerste Meetbrief uit 1913.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 540 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Tjalk |
Bouw
Bouwjaar: | 1913 | Ontwerper: | Berend Barkmeijer |
---|---|---|---|
Werf: | Berend Barkmeijer | Werf plaats: | Briltil |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | IJzer | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 17,00 m | Breedte berghout: | 3,55 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,53 m | Masthoogte water: | 14,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1913 – onbekend | A.B. Barkmeijer, Briltil ( Vertrouwen) |
---|---|
rond 1937 – onbekend | S. Hoogeveen, Harlingen ( Vertrouwen) |
onbekend – 1987 | C.J. van der Bas, 's Gravenhage ( Odysseus) |
1987 – 2001 | M.D.M. Hafkemeijer, 's Gravenhage ( Odysseus) |
Geschiedenis
1913
29 mei 1913
29 mei 1913: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Vertrouwen - Meetnummer: L1329N
1937
15 september 1937
15 september 1937: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Vertrouwen - Meetnummer: G4591N
1954
15 mei 1954