Oeral Thûs

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Scheepstimmerman Berend Barkmeijer uit Briltil kocht in 1889 in Sneek het terrein van de vroegere pannenfabriek van Van der Heij aan de Woudvaart. Zijn twee zonen Gerrit en Jan hebben zich met hun zuster Kunje in 1889 bij hem gevestigd. De werf is in 1898 het eigendom geworden van Gerrit en Jan. Op de Barkmeijer werf te Sneek zijn in die periode diverse skûtsjes, gebouwd die tot op dit moment nog steeds meedoen aan Skûtsje wedstrijden. In 1908 is de werf te Sneek overgegaan in handen van Minne Molles van der Werf uit Kootstertille.
De 'Oeral Thûs' is in 1902 als roefschip 'Ora et Labora' gebouwd. Het was een scheepje van ruim 19 ton en de opdrachtgever was Melle Kuipers uit Leeuwarden. De romp is van ijzer, geklonken. Er zijn vele verbouwingen geweest (van vrachtschip naar kajuitschip). De kajuit is verhoogd geweest in de jaren zestig en weer verlaagd met 15cm in het jaar 2003. In het jaar 2000 is een groot deel van het vlak vernieuwd bij de werf Stofberg in Enkhuizen. Het ijzer is vervangen door 5mm staal en is gelast aan de oude delen. De wegerij is in dat jaar ook verwijderd. De opbouw is van staal. De oude ijzeren loopdekken zijn nog in gebruik.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 2283 | Zeil nummer: | TA47 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Skûtsje |
Bouw
Bouwjaar: | 1902 | Ontwerper: | Gerrit & Jan Barkmeijer |
---|---|---|---|
Werf: | Gerrit & Jan Barkmeijer | Werf plaats: | Sneek |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | IJzer/staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Rond | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 14,30 m | Breedte berghout: | 3,33 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,80 m | Masthoogte water: | 13,50 m |
Oppervlakte grootzeil: | 50,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 25,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 75,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1902 – 1909 | Melle Kuipers, Leeuwarden ( De Jonge Johannes) |
---|---|
1909 – 1917 | Ruurd Jellema, Sneek ( Ora et Labora) |
1927 – onbekend | F. Venema, Heerenveen ( Twee Gebroeders) |
rond 1940-1942 – onbekend | J. Zwerver, Drachten ( Oeral Thûs) |
onbekend – 1973 | Dhr. Poels, Warmond ( Johanna Petronella) |
1973 – 2018 (Verkocht naar Engeland) | J.J.E.M. Grapperhaus, Amsterdam ( Oeral Thûs) |
Geschiedenis
1902
12 juni 1902
12 juni 1902: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Ora et Labora - Meetnummer S231N

1917
1917
1917: Dorpskrantje van Ysbrechtum
Het schip is op 16 juni 1917 te IJlst uitgebrand waarbij Jan Jellema, geboren op 21 okt. 1910 te Sneek, en Wouter Jellema, geboren op 28 jan. 1912 te Sneek, om het leven zijn gekomen. Zij sliepen voor in de durk en zijn gestikt in de rook.
Het skûtsje leek verloren. Eigenaar Ruurd Jellema heeft haar direct na de brand verkocht. Later bleek ze weer hersteld en is in tussen meer dan 100 jaar oud.
1932
25 juli 1932
25 juli 1932: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Twee Gebroeders - Meetnummer: L2377N

1940
22 november 1940
22 november 1940: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Oeral Thûs - Meetnummer: G5683N

1942
25 augustus 1942
25 augustus 1942: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Oeral Thûs - Meetnummer: G6619N

1980
26 juni 1980
26 juni 1980: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Oeral Thûs - Meetnummer: RN726

2015
2015
2015: Foto genomen tijdens Skûtsjewedstrijden
