Oeral Thûs

Oeral Thûs Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Van en naar de Tjeukemeer kwam veel scheepvaartverkeer door Echtenerbrug voor transport van de turf uit de hoogveenafgravingen in Drenthe en Overijssel, waarvoor Zwartsluis het voornaamste knooppunt was. Schippers, die niet over de Zuiderzee bijvoorbeeld via Lemmer, konden of wilden varen, waren op deze route aangewezen. Naar verluidt was Jan Jans Bos een begaafde vakman die in de ontwikkeling van ijzer geloofde. In 1888 kocht Jan Jans Bos percelen aan de zuidwestoever van de Pier Christiaansloot ten noorden van de brug aan de rand van Echten, later Echtenerbrug. Jan Jans Bos verplaatste in 1892 zijn bedrijf van de Delfstrahuister zuidkant van de Pier Christiaansloot/Tjonger naar het latere Hellingpad onder Echten.

De 'Op Hoop van Zegen' is in 1906 door Jan Jans Bos bebouwd voor Jan Verhoeff uit Echten.  In 1989 is de tjalk verkocht aan Jos Deurman. Het schip heeft jarenlang aan de Houthavenkade in Zaandam gelegen en is enkele jaren geleden, zoals heel veel van ons varend erfgoed, naar Engeland verkocht. Kadastraal brandmerk: 183B Sneek 1954.

Meer informatie op www.skutsjehistorie.nl

De 'Saskerlei' op de Wijde Ee in de wedstrijd van de SSRP bij Grou. (foto Dutilh, 19 augustus 1965)
De 'Saskerlei' op de Wijde Ee in de wedstrijd van de SSRP bij Grou. (foto Dutilh, 19 augustus 1965)

Eigenschappen

Plaquette nummer:332 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Tjalk

Bouw

Bouwjaar:1906 Ontwerper:J.J. Bos
Werf:J.J. Bos Werf plaats:Echtenerbrug
Motor: Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:15,60 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1906 – 1916 Jan Verhoeff, Echten ( Op Hoop van Zegen)
1919 – onbekend M. Hoogenboom, Uitwellingerga ( Op Hoop van Zegen)
onbekend – onbekend Sjouke Posthuma, Hommerts ( Op Hoop van Zegen)
1960 – 1968 W.G. Schermerhorn, Velsen ( Saskerlei)
1968 – 1972 J.J. Roosenstein, Velsen ( Oeral Thûs)
1989 – onbekend Jos Deurman ( Oeral Thûs)

Geschiedenis

1906

5 april 1906

5 april 1906: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Op Hoop van Zegen - Meetnummer S721N

1941

20 oktober 1941

20 oktober 1941: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Op Hoop van Zegen - Meetnummer G6166N

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht