Okkerdop

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Dr. Ir. J. Vermeer schrijft in zijn boek "Tjotters en Boatsjes":
Vanaf 1962 zette Berend de Jong in Heeg alleen de jachtbouw op de oude werf voort. Behalve het grote aantal tjotters e.d. bouwde Berend ook een drietal grotere ronde jachten. De prestaties en werkkracht van Berend de Jong zijn des te opmerkelijk als men bedenkt, dat hij, met uitzondering van de periode dat Pier Piersma bij hem in de leer was (van 1966 tot 1970), al het werk alleen uitvoerde, van het leggen van de kielplank, het branden van de boegen tot aan het houtsnijwerk toe. In de veertig jaar na 1940 heeft hij in totaal meer dan 90 vaartuigen gebouwd.
De tjotter 'Okkerdop' is er één van het grootste type met een lengte van ruim 5 meter. De lijst vermeldt: 4 gangen. Deze boot heeft een vaste voorplecht. Opdrachtgever was Y.M. Bijlsma uit Wassenaar, die haar de naam 'Okkerdop' heeft gegeven.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 398 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Tjotter |
Bouw
Bouwjaar: | 1964 | Ontwerper: | B. de Jong |
---|---|---|---|
Werf: | B. de Jong | Werf plaats: | Heeg |
Motor: | Buitenboord | Motor type: | |
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 5,04 m | Breedte berghout: | 2,14 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,00 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 23,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 23,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1964 – 1972 | Y.M. Bijlsma, Wassenaar ( Okkerdop) |
---|---|
1972 – 1976 | H. van de Riet, Epe ( Okkerdop) |
1976 – 1978 | P.E. Voorhoeve, Muiderberg ( Okkerdop) |
1978 – 1999 | P.Ch. Steilberg, Breukelen ( Okkerdop) |
1999 – 2003 | E.J. Mullens, Oud Loosdrecht ( Okkerdop) |
Geschiedenis
1997
1997
1997: Boek Tjotters en Boatsjes - Dr. Ir. J. Vermeer
