Otter

Otter

De door de heer G. van Heyst in Eindhoven gebouwde boeier is een kopie van de boeier 'Constanter' Bij de bouw is gebruik gemaakt van de opmetingstekeningen die de Stichting Stamboek Ronde & Platbodemjachten in 1955 heeft laten vervaardigen. De bouwer van de boeier 'Otter' moet wel een man met grote ambachtelijke capaciteiten zijn geweest. Bovendien moet hij over een enorm doorzettingsvermogen hebben beschikt om als amateur op dit gebied helemaal in zijn eentje een boeier op ware grootte te willen nabouwen en voltooien. De bouw heeft in totaal 7 jaar geduurd en het schip is in 1981 in de vaart gekomen.

Proefvaart 1981
Proefvaart 1981
Eigen website

Eigenschappen

Plaquette nummer:1294 Zeil nummer: RC104
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Boeier

Bouw

Bouwjaar:1981 Ontwerper:E. Holtrop van der Zee
Werf:Eigen bouw G. van Heijst Werf plaats:Eindhoven
Motor:Inbouw Motor type:Elektrisch
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:8,22 m Breedte berghout:3,18 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:12,50 m
Oppervlakte grootzeil:29,79 m2 Oppervlakte fok:16,96 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:46,75 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1981 – 1986 G. van Heijst, Eindhoven ( Otter)
1986 – 2002 H.P. Nooteboom, Leiden ( Otter)
2002 – 2005 H. van Heijst, Haren (Gr) ( Otter)
2005 – Nu (laatst bekend) P.E.R. van Heijst, Huizen ( Otter)

Geschiedenis

2006

2006

2006: Restauratie "Otter" door Martijn Perdijk - Wind & Water Heeg

In 2006 werd de "Otter" voor het eerst door Martijn Perdijk van Wind & Water onder handen genomen. Martijn houdt van elke restauratie een uitgebreid verslag bij in woord en beeld.

2007

2007

2007: Vervolg restauratie "Otter" door Martijn Perdijk - Wind & Water Heeg

2012

2012

2012: Vervolg restauratie "Otter" door Martijn Perdijk - Wind & Water Heeg

2021

april 2021

april 2021: Werkzaamheden door Wind & Water Heeg

In de winter van 2020/2021 is de restauratie van het achterschip afgerond bij Wind en Water. Het gelamineerde berghout is vervangen door massief eikenhout. Het roer is vanwege schade geheel vernieuwd. De dieselmotor is vervangen door een elektromotor van 15kW. Tot slot is de schroef vervangen door een vaanstandschroef van het type 'autoprop', waarbij de bladen volledig vrij 360 graden kunnen draaien.
De deurtjes zijn langer gemaakt door de extra verkregen ruimte in de kuip.

oktober 2021

oktober 2021: Spiegel der Zeilvaart: Elektrisch varen met de boeier 'Otter'

René Westerhuis schrijft:
Langzaam glijdt de 'Otter' door de deuropening van het botenhuis in Heeg, behalve het geluid van wat opspattend schroefwater is het volkomen stil. Daar was het schipper-eigenaar Peter van Heijst vooral om te doen: rust aan boord, zelfs op de motor. Zodat je altijd kunt genieten van je vaartocht, ook als windstilte of de wind pal op de kop in nauw vaarwater je tot motoruren dwingen. In het verleden zat je dan in de herrie van een stampende diesel. Maar ook het aspect van groener varen sprak Peter aan, ondanks de nog relatief hoge investeringskosten die dat met zich meebrengt.
Het vermogen van een verbrandingsmotor valt niet één-op-één om te rekenen naar een elektromotor, daarvoor zijn de verschillen te groot. Een elektromotor levert bijvoorbeeld een veel hoger koppel bij een laag toerental en 'een paar tandjes erbij' verschilt eveneens in de hoeveelheid extra energieverbruik. Liters per uur worden plotseling kilowatts per uur, domweg een andere rekensom. De oude dieselmotor leverde ruim 22 pk, ruim voldoende om de Otter op rompsnelheid te krijgen. In de nieuwe situatie is gekozen voor een 15 kilowatt Waterworld elektromotor, die bij volgeladen accu's kortstondig 20 kilowatt kan leveren, ongeveer vergelijkbaar met 27 diesel-pk's. De elektromotor doet het bij een kruissnelheid van vijf knopen dan ook met een verbruik van 1,5 kilowatt-uur 'rustig aan'.

pdf SdZ 2021 nr08 oktober - Elektrisch varen met de boeier 'Otter'

(foto Klaas Wiersma)
(foto Klaas Wiersma)
(foto Klaas Wiersma)
(foto Klaas Wiersma)
(foto Klaas Wiersma)
(foto Klaas Wiersma)

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht