Puts

Puts Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

De 'Puts' is een Zeeschouw in authentieke halfopen visserman uitvoering, ontworpen door Henk Lunstroo en gebouwd bij Fa. Engelaer en Zn in Beneden Leeuwen. Henry en Gerard Engelaer zijn in november 1963 een drijvende werkplaats begonnen aan de Waal bij Beneden-Leeuwen. Ze hebben twee konten van sleepschepen met de woningen er nog op, aan elkaar gelast en er in het midden een werkplaats op gebouwd. Daar werd gewoond en gewerkt. Toen de schepen en jachten groter werden, huurden ze een loods om in te kunnen bouwen. Daar tientallen Lemsteraken, Vollenhovense bollen, Zeeschouwen en Staverse jollen gebouwd. Rond 1975 werden op de werf meerdere zeeschouwen gebouwd naar ontwerp H. Lunstroo jr. Naast de 'Puts' zijn ook dezeeschouwen 'De Goede Raad' , 'WK56', 'Evert Friso' en de 'Jikkelien' (met kajuit) ingeschreven in het Stamboek.

De zeeschouw 'Puts' is als casco in 1978 gebouwd en afgeleverd. Opdrachtgever en eerste eigenaar H.R. Pieters uit Leeuwarden heeft haar afgebouwd en bij de tewaterlating de naam 'Puts' gegeven.

Advertentie 8.20m vissermanschouw, ontwerp H. Lunstroo in De Waterkampioen
Advertentie 8.20m vissermanschouw, ontwerp H. Lunstroo in De Waterkampioen

Eigenschappen

Plaquette nummer:2198 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Zeeschouw

Bouw

Bouwjaar:1978 Ontwerper:H. Lunstroo
Werf:Fa. C.A. Engelaer & zn Werf plaats:Beneden Leeuwen
Motor:Inbouw Motor type:Mercedes 2 cyl. diesel
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Knikspant Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:8,20 m Breedte berghout:3,00 m
Diepgang:0,68 m Masthoogte water:9,50 m
Oppervlakte grootzeil:20,00 m2 Oppervlakte fok:10,50 m2
Oppervlakte botterfok:16,00 m2 Oppervlakte kluiver:9,60 m2
Oppervlakte totaal:56,10 m2 Oppervlakte overig:52,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1978 – 1989 H.R. Pieters , Leeuwarden ( Grietje)
1989 – 2010 T. Terpstra, Leeuwarden ( Puts)
2013 – 2015 C. Wormsbecher, Eemnes ( Puts)
onbekend – onbekend Watersportcentrum De Fluessen, Elahuizen ( Puts)

Geschiedenis

2010

2010

2010: Gebruiksaanwijzing van de 'Puts'

H.J. Pieters uit Leeuwarden kocht één van deze casco's. Ruim anderhalf jaar werd gewerkt aan de afbouw van het schip. In 1978 was het gereed en werd het na de naam "Grietje" te hebben gekregen te water gelaten. In januari 1989 veranderde het schip van eigenaar. Eigenaar wordt Thymen Terpstra uit Leeuwarden en de nieuwe naam voor deze schouw wordt 'Puts'.

Globale omschrijving van het schip:
Type vissermanschouw “Gouwe Schouw”
Ontwerp Lunstroo Custom Design 1975
Ontwerpnummer 25109
Copyright H. Lunstroo jr. scheepsarchitect NBJA
Hoofdafmetingen:
lengte over alles : 8,20 m
lengte CWL: 6,60 m
breedte: 3.00 m
grootste diepgang: 0.68 m
Zeilvoering:        
Grootzeil :   20 m2
botterfok :   16 m2
stagfok :   10,5 m2
kluiver :   9,6 m2
De leefruimte
Het vooronder is breed en diep en biedt royale zitruimte. Op de twee banken is slaapplaats voor 2 volwassenen. Bergruimte onder de vaste banken en een royale ruimte in de punt. Verder diepe vakken langs de wanden van het vooronder. Het vooronder heeft hete luchtverwarming op dieselolie, de kachel en tank bevinden zich in de kuip. Licht en lucht komen het vooronder binnen door de koekoek in het voordek, een koperen patrijspoort in het schot en een tweedelige toegangsdeur. De kuip is zeer royaal. Met een tent over de giek is deze ruimte vlot om te bouwen in een avond/nacht verblijf. Daarvoor wordt de schaar op het achterdek gemonteerd en op de knecht achter de mast het balkje vastgezet, waardoor de giek ongeveer 30 cm omhoog komt. Zwaarden zo hoog mogelijk vastzetten en er is een royale ruimte met redelijke hoogte gerealiseerd. Balkje kan bij het zeilen achter de mast blijven en zit alleen in de weg als de mast gestreken wordt. Tent in de haven met elastiek aan de ogen op het berghout vastzetten. Achterop een elastiek met haak over het roer dat de tent naar achteren trekt. De touwtjes aan de achterpunten kunnen onder de vlaghouder door. Voorop de tentpunten om en onder de ophanging van het zwaard aanbrengen en het elastiek vast zetten op het voorste oog op de rand van de boot. Dit alles om inregenen zoveel mogelijk te voorkomen. Bij verwachte harde wind giek en schaar even aan elkaar zetten, zodat bij het klapperen van het kleed de giek niet uit de schaar kan wippen.

Casco
De schouw is gebouwd bij kwaliteitswerf Engelaer. Het vlak is 10 mm dik, zijden en boeisel zijn 5 mm. Onder het schip een kielbalk van 10 x 10 cm massief ijzer. (ballast). Het schip weegt leeg, zonder zwaarden, mast en onderdelen, maar met roer 5500 kg.
Motor
De aandrijving is een 19 pk 2 cilinder Mercedes Dieselmotor OM632 met een Hurt Keerkoppeling.
De stalen schroefas is in 1998 vernieuwd. 
De dieselolietank heeft een inhoud van 80 liter.
De motor heeft interkoeling.
Oliedrukmeter, koelwaterthermometer en ampèremeter voor de laadstroom.
Starten: Koelvloeistof (moet zichtbaar zijn in expansievat) en olie (peilstok) controleren, eventueel dieseltank.
Richtlijn dieseltank: 1 cm diesel in de tank is ongeveer 3 liter. Verbruik is bij rustige vaart en windkracht 3 tegen ongeveer 0,9 liter per uur.
Contactsleutel in de gloeistand, 20 tellen vasthouden en dan doordraaien om te starten.
Uitzetten door knop onder de motor morsebediening uit te trekken. 
Contactsleutel weer naar 0 zetten of wegnemen. (Op contact neemt de dynamo stroom van de accu)
Tuigage
De zeilen zijn uitgevoerd met onderhoudsvrij dracon, kleur bruin, gemaakt door zeilmaker De Vries in Lemmer.
Het lopend want is manillakleurig kunststoftouw en loopt door klassieke houten blokken.
Verstaging is van roestvast staal.
Mast en rondhouten zijn van Oregon Pine, roer en zwaarden eikenhout.
Al het beslag aan roer, zwaarden en rondhouten zijn van gegalvaniseerd ijzer.
Met een  tweedelige sprenkel en een derdehand kan één man de mast strijken en opzetten.
Met gestreken mast ontstaat een lage kruiphoogte van 1,85 meter.
Strijken van de mast (zie ook tekening):
Mast- en gieksteun bestaande uit 2 RVS poten en de houten balk met daarin de uitsparingen voor mast en giek achterop monteren. (moeren aandraaien)
Het roer blijft dan normaal te gebruiken, in tegenstelling van het gebruik van de schaar.
Knechten tussen de stagen verwijderen.
Tweedelige sprenkel in elkaar schuiven (vastzetten niet nodig) en op de voet van de mast monteren. Talie monteren tussen sprenkel en voorpunt van de boot. Begin van de talie met harp (geen karabijnhaak gebruiken!) vastzetten op de harp aan bakboor op de voorplecht. Het halende eind van de talie komt uit het blok dat vast zit op de punt van de boor.
Balkje voor het verhogen van de giek wegnemen.
Vlag wegnemen.
Kluiverboom achterover halen. 
Met de fokkeval op de bolder de mast naar voren trekken, zodat de voorstag zonder spanning komt. Sliphaak overbrengen naar de sprenkel (borgen!) Vergrendelschuif voor de mast weg halen en de mast kan worden gestreken.
Sprenkel van de mast halen en zonder iets los te maken op het voordek leggen.

Betimmering
Zowel binnen als buiten is voor de betimmering grenen toegepast. Vloerdelen en banken in de kuip, alsmede de motorkap is van 18 mm watervast multiplex.
Algemeen
'
Puts' is een stoer en degelijk schip, wat handzaam is te bedienen. Zeileigenschappen zijn uitstekend, ook aan de wind. Bij zwaardere weersomstandigheden blijft het goed varen, mits tijdig gereefd. Ook gereefd blijven de zeileigenschappen goed. De boot is niet zelflozend, elke drup water in de kuip en achterdek betekend water in de boot. Ondanks de lenspomp is het niet raadzaam om de boot langere tijd onbeheerd zonder dektent achter te laten.
​​​​​​​Winterstalling op de wal
De boot past op een Knijpstrakar. Optillen met een kraan: hijsbanden voor en achter de strijklatten en de boot hangt recht en stabiel.
Giek en Kluiverboom weghalen.
Mast strijken, maar dan op de schaar laten rusten.
Mast uit de koker halen en de mastvoet naar de voorplecht verhuizen.
2 vierkante kleden over de gestreken mast aanbrengen, een vanaf de voorkant en een vanaf de achterkant, de laatste zo dat ook het roer is afgedekt.
Overgebleven ruimte afdekken met het rechthoekige kleed, zodanig dat de zwaarden helemaal bedekt zijn.
Aan te bevelen is om de accu aan boord te laten en de slang van de lenspomp buiten boord te hangen.

Inventaris en uitrusting

Tuigage        
            Grootzeil, stagfok, botterfok, kluiver.
            Mast, giek, gaffel en kluiverboom
            Blokken, vallen, schoten, rvs-stagen, en wegneembare
            bakstagen met talie.
            Deelbare sprenkel met derde hand voor het strijken.
Anker
            Danforth anker van 15 kg. met 40 meter ketting.
Landvasten        
            4 landvasten, 2 x 25 meter, 2 x 10 meter.
            2 stootwillen 
Verlichting
     
       Vooronder 1 tl-lamp en 2 gewone lampen.
            In de kuip 3 aansluitpunten.
            1 Verplaatsbare tl- lamp  met aansluitplug
            1 ankerlicht met aansluitplug
Kleden
     
        Zomer/haventent van mast tot roer (2008)
            3 Bisonylkleden (2008) die de gehele boot bedekken
            tijdens de winterstalling
Kombuis 
            2 pits spirituskomfoor (Origo 3000), brandt
            op 96% brandalcohol. Spiritus kan ook, maar 
            is minder heet en ruikt sterker.
            70 liter waterzak met elektrische
            drinkwaterpomp.
Installatie
      
       Hete luchtkachel Ebberspaecher "Petit" met eigen dieseltank.
            96 Ah accu
            Aansluitpunten gezekerd.
            Automatische lenspomp, aangesloten voor de hoofdschakelaar.
            (Slang buiten boord hangen!)
Diversen
            Pikhaak
            Vaarboom 
            Brandblussers, 1kg poeder en 3 kg poeder met drukindicator
            Hand lenspomp
            Latex matrassen met weefstof bekleding op lattenbodems
            Verplaatsbaar chemisch toilet
            Koperen spiegel en -muurhaken
            Koperen thermometer, -barometer en -klok
            Reddingsboei 
            Vetspuit vast aangesloten op de schroefas

2010

2010: Foto's van de zeeschouw 'Puts'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht