ST16 'De Jonge Hoyte'

ST16 'De Jonge Hoyte' Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Dirk Huizinga schrijft in zijn boek "Scheepsbouwwerf De Volharding 1918-2018:
Het beeld dat uit de bouwlijst van scheepswerf "De Volharding" van Anton van der Werff naar voren komt is karakteristiek voor de periode 1927 ¬ 1940. Grote bouwactiviteiten van moderne en voor die tijd grote binnenschepen werd gevolgd door stilstand. Slechts vanwege het feit dat Van der Werff zijn visserijklanten nooit verwaarloosd had in de tijd dat hij overschakelde van de houtbouw en reparatie op de staalbouw, was hij in de markt toen in de tweede helft van de jaren dertig een vlootvernieuwing in de IJsselmeervisserij op gang kwam.

Tussen 1938 en 1941 bouwde Anton van der Werff 5 visschouwen, waarvan er nu 2 in het Stamboek zijn ingeschreven: de ST16 en de ST58.

Het was de tijd direct na de afsluiting van de Zuiderzee, waarin houten botters met overheidssubsidie werden vervangen door stalen schepen. De nog jonge werf Amels in Makkum bouwde in die jaren vele `pinken', beter bekend als `Marker rondbouw'. De Staverse visserslui hielden het bij de traditionele schouw, zij het in een wat grotere en modernere uitvoering. De schouwen werden als volledig zeilschip getuigd en voorzien van een (hulp)motor. Doorgaans een oud T-Ford.

De visserman zeeschouw ST58 is gebouwd in 1938 als bouwnummer 73 voor de Stavorense vissers Mulder en Zwaan.

Stavoren, 2007: de ST16 (uit 1938, Zusterschip van de ST58 (foto Dirk Huizinga)
Stavoren, 2007: de ST16 (uit 1938, Zusterschip van de ST58 (foto Dirk Huizinga)

Eigenschappen

Plaquette nummer:1833 Zeil nummer:
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Zeeschouw

Bouw

Bouwjaar:1938 Ontwerper:A. van der Werff
Werf:De Volharding Werf plaats:Stavoren
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:11,80 m Breedte berghout:3,80 m
Diepgang:0,90 m Masthoogte water:13,00 m
Oppervlakte grootzeil:40,00 m2 Oppervlakte fok:35,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:15,00 m2
Oppervlakte totaal:90,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1938 – onbekend Mulder/Zwaan, Stavoren ( ST16)
1999 – 2001 A. van der Leij, Rotterdam ( De Jonge Hoyte)
2001 – 2004 A. Bajema, Harlingen ( De Jonge Hoyte)
2004 – onbekend J. Jager, Kampen ( De Jonge Hoyte)

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht