Sudermar

Sudermar

Voordat Roelof Jansz. van der Werff in 1976 de geheel gerestaureerde Scheepstimmerwerf "De Hoop" in Workum pachtte, had hij ervaring opgedaan op verschillende werven. In Workum startte hij niet alleen met de bouw van nieuwe schepen, zoals schouwen, Friese jachten, Staverse jollen en dergelijke, maar hij restaureerde ook een groot aantal schepen, Roelof Jansz. werd werd enthousiast over het gebruik van epoxy toen hij vorig jaar een voordracht hield voor de Vakgroep Hout van de T.H. in Delft. Daar waren studenten en staf van de afdelingen Bouwkunde en Civiele Techniek zijn gehoor. Na hem namelijk hield Jaap Kramer een exposé over "Hout en epoxy techniek" voor schepen. Toen bleek dat de Gougeon-broers in Amerika al zo'n zeventien jaar ervaring hadden met de toepassing van epoxy's in de jachtbouw.

'Sudermar' opgenomen in de Schepenlijst van het Stamboek, zonder plaquette

Ronde en Platbodemjachten, die binnen deze groep (Categorie E) vallen, zijn zuiver van vorm wat betreft het scheepstype, maar voldoen niet aan de Stamboekcriteria vanwege het gebruik van nieuwe constructie en/of materialen zoals aluminium, hout-epoxy, polyester, carbon fiber, laminaat en dergelijke. Schepen in deze categorie hebben geen plaquette aan boord, maar worden in de Schepenlijst geregistreerd in de 7000-serie.

Hout-epoxy als bouwmateriaal

Hout-epoxy is als bouwmateriaal niet toegestaan volgens de toen (en nu nog) geldende Criteria en een schip op deze wijze gebouwd kan daarom niet 'actief' worden ingeschreven worden in het Stamboek. Als gevolg daarvan kan ze ook geen geldige meetbrief (meer) krijgen.

Bij het bepalen van de vorm van de 9,20 meter-Lemsteraak heeft Roelof met één oog gekeken naar de aken van Zijlstra, met het andere oog stonden hem de aken van zijn grootvader voor ogen. Aan de hand van een halfmodel maakte hij eerst de lijnen tekening. De Lemsteraak 'Sudermar' is in 1984 te water gelaten Opdrachtgever was A.M. Brenninkmeijer.
De 'Sudermar' heeft vrij snel van de KNWV een Meetbrief gekregen met zeilnummer VB177.

 

Eigenschappen

Plaquette nummer:7001 Zeil nummer: VB177
Categorie:E Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1984 Ontwerper:Roelof Janszn. van der Werff
Werf:Roelof Janszn. van der Werff - Scheepstimmerwerf "De Hoop" Werf plaats:Workum
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Hout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:9,20 m Breedte berghout:3,20 m
Diepgang:0,80 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1984 – 2022 A.M. Brenninkmeijer, Warns ( Sudermar)
2022 – Nu (laatst bekend) A. Maasdam, Terherne ( Sudermar)

Geschiedenis

1984

maart 1984

maart 1984: Spiegel der Zeilvaart nummer 2 - Lemsteraak in houtepoxy door Roelof Janz vd Werff

Om met epoxyharsen te werken moet in de bouwruimte een constante temperatuur van rond 20 °C in stand gehouden worden. Tevens mag de luchtvochtigheid niet boven 60% komen. Van hout dat met epoxyhars wordt afgesloten van de buitenlucht, mag de vochtigheid niet boven de 12% liggen. Dat kan alleen worden bereikt als er dunne delen worden verwerkt die enige tijd voor gebruik worden opgeslagen in de verwarmde en relatief droge houtloods.

De gerestaureerde bouwloods van Scheepstimmerwerf „De Hoop" is uitstekend geschikt voor restauratie van houten schepen op de klassieke manier De temperatuur is laag en de luchtvochtigheid is aan de hoge kant. Daardoor drogen de houten schepen tijdens bijvoorbeeld restauratieklussen niet uit. Voor de nieuwbouw in houtepoxy maakte Roelof een kleine „loods" in de grote loods. Van zwaar isolatiemateriaal, dat opgesloten zit tussen aluminium, werd de nieuwe werkloods gemaakt. In deze ruimte werd een complete centrale verwarming met radiatoren aangelegd. Zo nodig kan de temperatuur zelfs opgevoerd worden tot 30 °C!

Het lijnenplan voor de 9,20 meter-Lemsteraak lag intussen klaar. Bij het bepalen van de vorm heeft Roelof met één oog gekeken naar de aken van Zijlstra, met het andere oog stonden hem de aken van zijn grootvader voor ogen. Aan de hand van een halfmodel maakte hij eerst de lijnentekening. Daarna werden de bouwspanten op een spantenvloer uitgezet. De spanten werden niet gezaagd, maar samengesteld uit dunne, eiken deeltjes die in de vorm verlijmd werden. Alle deeltjes werden met epoxy behandeld en voordat de hars was uitgehard, werden ze in de juiste bocht gedrukt. Zo konden twee spanten per dag worden gemaakt. De wrangen werden in de vorm gezaagd en daarmee werden de elf bouwspanten samengesteld. Om elk spant in model te houden werd het van kruislatten voorzien. Omdat de romp ondersteboven wordt gebouwd, zijn de lattenframes zo gemaakt dat alle bouwspanten zuiver haaks op een bouwframe kunnen worden geplaatst. Bovendien kan zo op een prettige werkhoogte de huid worden aangebracht.

pdf SdZ 1984 nr02 maart - Lemsteraak in houtepoxy door Roelof Janz vd Werff

juni 1984

juni 1984: Spiegel der Zeilvaart nummer 5 - Hout-epoxy Lemsteraak in aanbouw

In het maartnummer heeft u kunnen lezen over de voorbereidingen voor de bouw van een Lemmeraak in houtepoxy op Scheepstimmerwerf „De Hoop" door Roelof van der Werff. We zijn halverwege de bouw nog eens gaan kijken hoe dat bouwen in zijn werk ging. Op een zwaar geconstrueerd houten raamwerk zijn de bouwspanten en schotten opgesteld. Dankzij het exact horizontaal liggend raamwerk kan alles met het waterpas worden gesteld.
Eerst werd het boeisel uit meerdere lagen opgebouwd en daarmee kregen de spanten en schotten een stevig onderling verband. Voor de eerste laag van de huid werd een dunne laag eiken in langsscheepse richting aangebracht. Aan beide zijden werd deze laag behandeld met West-system epoxyhars.

pdf SdZ 1984 nr02 maart - Lemsteraak in houtepoxy door Roelof Janz vd Werff

1987

november 1987

november 1987: Spiegel der Zeilvaart nummer 9 - Lemsteraak 'Sudermar' na vier seizoenen varen

Toen de heer A. M. Brenninkmeijer in 1983 prijs opvroeg voor een stalen Lemsteraak in vissermanuitvoering, kon hij niet bevroeden dat hij een laar later in een heel bijzonder houten schip zou varen. Want een samenloop van omstandigheden heeft ertoe geleid, dat hij de eigenaar werd van het eerste in hout-epoxy gelamineerde ronde jacht, dat de Nederlandse wateren bevaart. Nu hij vier vaarseizoenen met zijn „Sudermar" achter de rug heeft, leek het ons de moeite waard om hem naar zijn ervaringen te vragen.

pdf SdZ 1987 nr09 november - Lemsteraak 'Sudermar' na vier seizoenen varen

2022

2022

2022: Foto's Lemsteraak 'Sudermar'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht