Sybe

De werf van Joh. van der Meulen verhuisde in 1962 van de helling in ]oure naar de voormalige werf van Barkmeijer in Sneek. Van huurder werden ze nu eigenaar van een werf. Schouwen bouwen gebeurde ook al in de laatste jaren te Joure. In 1960 gleed er zelfs een kajuitschouw van 8 m van de helling. Vanaf 1964 is sprake van een constante bouwstroom van schouwen en schouwtjes, zo blijkt uit de nauwkeurige schepenlijst die opgenomen is in het Jubileumboek ‘de Houttovenaars’.
Zestien schouwen zijn er gebouwd in 1964. Een aanloopjaar, zo bleek later. In 1965 kwam de grote klapper met in één seizoen de oplevering van 36 nieuwe schepen. De grootste was een 6.75m schouw: het 'Friese jacht' onder de schouwen. Tot 1980 is de productie van schouwen, naast vele restauraties, de levensader geweest voor de werf. Na de open schouwen volgden de kajuitschouwen, een schip met meer comfort. In 1977 is de eerste vissermanschouw van 8 m gebouwd in een serie van 4 en in 1984 is als laatste nog een vissermanschouw van 9m gebouwd.


Eigenschappen
Plaquette nummer: | 616 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | B | Tekening nummer: | |
Type: | Open Schouw |
Bouw
Bouwjaar: | 1969 | Ontwerper: | Joh. van der Meulen |
---|---|---|---|
Werf: | Joh. van der Meulen & zn | Werf plaats: | Sneek |
Motor: | Motor type: | ||
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | |
Materiaal zeil: | Katoen | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 3,60 m | Breedte berghout: | 1,25 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,20 m | Masthoogte water: | 3,80 m |
Oppervlakte grootzeil: | 4,00 m2 | Oppervlakte fok: | 2,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 6,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1969 – 2010 | P.J. Zaaijer, Oudega (Wymbr) ( Marietje II) |
---|---|
2010 – Nu (laatst bekend) | F.P.M. Smit, Oudega (SWF) ( Sybe) |
Geschiedenis
2000
2000
2000: Nieuwe mastvoet en onderhoud zwaarden



2014
2014
2014: Het fotoalbum van eigenaar F.P.M. Smit
2020
4 mei 2020
4 mei 2020: Eigenaar Frans Smit knapt de 'Sybe' op
Hierbij de foto's van mijn werkzaamheden aan de 'Sybe', die nodig zijn de schouw voor de toekomst te behouden. Ik had natuurlijk gehoopt om dit met de reünie in Langweer te laten zien, maar ja dat komt later maar eens in veiliger omstandigheden.
Ik heb het schouwtje gekocht in 2010 nadat het al ruim 7 jaar bij jachtwerf Bootsma opgeslagen lag na het overlijden van de vorige eigenaar. Om het geschikt te maken aan mijn wensen, heb ik toen een ingrijpende onderhoudsbeurt gedaan wat gemakkelijk kon omdat het hout in goede staat was en zeer goed gedroogd. Na het volledig kaal maken en een uitsparing te maken in de scheg voor de bulbelectromotor is het hout onder het bovenboeisel volledig van binnen en buiten geimpregneerd met epoxy. Ze is aan de buitenkant onder de waterlijn afgewerkt met een tweecomponenten primer en antifouling en boven de waterlijn en aan de binnenkant met blanke lak zodat de houtstructuur zichtbaar blijft en ook goed te controleren is op inwateren. Dit voldoet al 10 jaar prima en geeft een droog schip wat gezien de elektrische installatie erg gunstig is. Zo is er met steun van de SEFF een elektrisch fluister schouwtje ontstaan met twee twaalf volt accu's onder de mastdoft afgedekt met eiken paneeltjes en de rest van de installatie in het achterkastje. De zeileigenschappen waren nog niet optimaal, Zie het "winnen"van de gouden Slak bij de wedstrijden van het Skouspul 2011.
Vandaar de aanpassing dit jaar met settelboordjes om minder snel water naar binnen te krijgen bij de kop van de zwaardjes. deze aanpassing is afgelopen winter gedaan door Henk van der Meulen.
Het bijft een ideaal bootje om inde ze omgeving door de kleine verbindigsvaartjes van de sloepenroutes naar de grotere meren te varen.
Dit kan dus elektrisch maar vanwege de vaste bruggen nu ook zeilend met een spriettuig met een kortere mast (3,70 m) die handig strijkbaar is(tuigje van een kleiner schouwtje, grootzeil 2 m2 fok 1 m2. De voorkuip heeft met het voorkapje een droge bergplaats welke tevens dienst doet als voorste deel dektent.




