't Princen Eylandt
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
De Tjalk ''t Princen Eylandt ' werd in het jaar 1905 in opdracht van Simon de Waard uit Oostermeer gebouwd op de werf van Pieter Haickes van der Werff aan de Noorderdwarsvaart in Drachten. Hij gaf het skûtsje de naam 'Opeinde Oostermeer'. Het schip is in 1912 gemeten onder en kreeg nummer G1262N. Ze werd gebruikt voor het vervoer van o.a. aardappelen, steen, witzand en kolen.
In 1965 is het skûtsje door Stofberg in Lemmer (later Leimuiden en Enkhuizen) gerestaureerd.
Op de website www.skutsjehistorie.nl is aanvullende informatie over de historie te vinden.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1641 | Zeil nummer: | TA99 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Skûtsje |
Bouw
Bouwjaar: | 1905 | Ontwerper: | Jan Oebeles van der Werff |
---|---|---|---|
Werf: | Jan Oebeles van der Werff | Werf plaats: | Buitenstvallaat |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Katoen | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 15,03 m | Breedte berghout: | 3,37 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,55 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 63,49 m2 | Oppervlakte fok: | 23,69 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 87,18 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1906 – 1934 | Simon de Waard, Oostermeer ( Opeinde Oostermeer) |
---|---|
1934 – 1938 | J.G. Visser, Leeuwarden ( Vijf Gebroeders ) |
1936 – 1938 | Willem Vermaning, Meppel ( Roerdomp) |
1938 – 1955 | S.J. Tichelaar ( Roerdomp) |
1955 – 1993 | F.H.C. Gobel, Amsterdam ( 't Princen Eylandt) |
1993 – 2000 | W.H. Groskamp, 's Gravenhage ( 't Princen Eylandt ) |
2000 – 2020 | P.J. Stolp, Hillegom ( 't Princen Eylandt) |
2020 – (Eigenaar - nu geen relatie met het Stamboek) | Glenn Zelen ( 't Princen Eylandt) |
Geschiedenis
1912
19 maart 1912
19 maart 1912: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Opeinde Oostermeer - Meetnummer: G1262N
1934
8 mei 1934