't Stockpaerdt
Niet actief
Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Scheepswerf Mulder Vierverlaten, Hoogkerk (Gn)
Op 2 december 1852 kreeg Jacob Jan van het gemeentebestuur van Hoogkerk officieel toestemming om een scheepstimmerwerf te bouwen. Jacob Jans bouwde zijn bedrijf in enkele decennia uit tot een vooraanstaande, moderne scheepswerf, waar voor binnen- en buitenwater werd gebouwd. In het begin van de jaren tachtig ging Jacob Jan over op de ijzerbouw en niet alleen voor Groningse opdrachtgevers. In 1887 bouwde hij hier in ijzer het skûtsjeachtige beurt-scheepje ‘De Rot’ [L 383 N] voor Lieuwe van der Meulen en Tjerk van Dijk, twee kasteleins uit Rottevalle. Dit schip vaart nog steeds. Het is voor zover bekend het oudste nog varende ijzeren roefscheepje dat voor Friese rekening is gebouwd. Volgens de gegevens van de Scheepsmetingsdienst zijn hier vanaf 1887 minstens elf roefschepen voor Friese rekening van de helling gelopen, waarvan vier onder leiding van Jacob Jan.
Eigenschappen
| Plaquette nummer: | 743 | Zeil nummer: | TA73 |
|---|---|---|---|
| Categorie: | X | Tekening nummer: | |
| Type: | Tjalk |
Bouw
| Bouwjaar: | 1898 | Ontwerper: | Jacob Jans en Wolter Mulder ('De Koningspoort') |
|---|---|---|---|
| Werf: | Jacob Jans en Wolter Mulder ('De Koningspoort') | Werf plaats: | Vierverlaten |
| Motor: | Inbouw | Motor type: | |
| Materiaal romp: | IJzer | Materiaal kajuit: | IJzer |
| Materiaal zeil: | Dacron | ||
| Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
| Lengte stevens: | 22,02 m | Breedte berghout: | 4,77 m |
|---|---|---|---|
| Diepgang: | 0,63 m | Masthoogte water: | 23,50 m |
| Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
| Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
| Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
| 1890 – 1918 | L. Bordewijk, Utrecht ( De Vier Gebroeders) |
|---|---|
| 1918 – 1924 | A. Mandemaker Hzn., Zwartsluis ( Hoop op Zegen) |
| 1924 – onbekend | Jan Koelink Berendzn., Hoogeveen ( De Goede Hoop) |
| onbekend – onbekend | Loenssen en zoon, Meppel ( Hoop op Zegen) |
| onbekend – 1962 | Harm Snitjer, Groningen ( Hoop op Zegen) |
| 1962 – 1991 | S.G. Lampe, Rotterdam ( 't Stockpaerdt) |
| 1991 – onbekend | Karin Thönnis-Röhrdiek, Bergisch Gladbach (D) ( 't Stockpaerdt) |
| rond 2007 – onbekend | L.K. Beintema, Enkhuizen ( 't Stockpaerdt) |
| 2015 – (Eigenaar - Oostzeetjalk ''t Stockpaerdt' nu niet "actief" in het Stamboek) | Boudewijn Lampe, Loosdrecht ( 't Stockpaerdt) |
Geschiedenis
1900
25 september 1900
25 september 1900: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip de Vier Gebroeders - Meetnummer: R1533N
In 1900 heeft eigenaar L. Bordewijk uit Utrecht het schip laten meten. Naam: De Vier Gebroeders.
Ligger in het Maritiem Museum in Rotterdam met nummer Meetnummer: R1533N.
Een scan van de originele registratie van deze meting is terug te vinden onder nummer: H1973_108.
1924
1924
1924: Jan Koelink uit Hoogeveen koopt 'De Goede Hoop' in 1924
1954
22 maart 1954
22 maart 1954: Teboekstelling 'Hoop op Zegen' onder nummer 3874-B-AMST-1954
1961
1961
1961: Engelse publicatie Tjalk 'Happy Horse'
1968
29 oktober 1968
29 oktober 1968: Teboekstelling ''t Stockpaerdt' R32207N
1969
1969
1969: Inschrijving Stamboek Oostzeetjalk ''t Stockpaerdt' door S.G. Lampe uit Rotterdam
De tjalk ''t Stockpaerdt' wordt ingeschreven met Stamboeknummer 743. Het schip is in 1964 door de Gebr. Reinek in Winschoten verbouwd als tweemast tjalkjacht op basis van een tekening van Jachtarchitect Henk Lunstroo. In 1969 heeft De Bok in Leimuiden ook nog een aantal werkzaamheden uitgevoerd.
1972
1972
1972: Tekening en Meetbrief K.N.W.V.
Tekening van Oostzeetjalk in het boek 'Plezierig varen - Ronde en Platbodemjachten' (1972) van Wim de Bruijn en Jaap Kramer
Meetbrief van 't Stockpaerdt in 1972 van eigenaar S.G. Lampe
2013
2013
2013: Oostzeetjalk ''t Stockpaerdt' als luxe charterschip in Muiden
2015
2015
2015: Boudewijn Lampe koopt het "familieschip" terug
Ik mocht achter het roer op 12 jarige leeftijd, toen mijn vader het schip kocht en we van Delftshaven naar de eerste werf werden gesleept, om het weer in zeilende staat te krijgen. Getuigd met twee masten onder bergeleiding van Jachtarchitect Henk Lunstroo. Ik heb het schip weer terug gekocht en ga het het weer in zeilende staat terug brengen, in de staat waarin het 24 jaar geleden ook was. In deze 24 jaar waren er andere eigenaren, die het nodige hebben veranderd.
Nog mastloos in de zestiger jaren. Het opbouw project heeft jaren geduurd met ook heel veel persoonlijk werk van mijn vader en ook mijzelf. Mijn moeder vond dat het schip maar het Stockpaerdt genoemd moest worden, omdat mijn vader altijd in zijn vrije tijd er mee bezig was.