Thresoor II

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Op 9 februari 1957 begon het avontuur van lege Blom als hellingbaas. De officiële overdracht van de helling met alles wat er bij hoorde was meer dan een jaar later. De overstap van visserman naar hellingbaas was voor Blom niet groot. Hij begon met werkzaamheden aan allerlei typen schepen. Het ging hem goed af. Toen koningin Beatrix bij haar achttiende verjaardag in 1957 een luxe Lemsteraak kreeg, kwam bij lege Blom een oud idee tot ontwikkeling, vertelt Dirk Blom (1943). Fear, wist wat mooi was, wat goed wilde zeilen, kende die mooie houten aak van Eeltsjebaes en kwam met een eigen ontwerp.
De 'Thresoor II' is een Lemsteraak met korte kajuit achter de mast met een lengte van 11.20m en is in 1974 gebouwd in opdracht van J.F. Dudok van Heel uit Naarden.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 800 | Zeil nummer: | VB83 |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Lemsteraak |
Bouw
Bouwjaar: | 1974 | Ontwerper: | I. Blom |
---|---|---|---|
Werf: | Casco I. Blom & zn / afbouw Gebr. Borneman | Werf plaats: | Hindeloopen |
Motor: | Inbouw | Motor type: | Yanmar |
Materiaal romp: | Staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 11,20 m | Breedte berghout: | 4,00 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,85 m | Masthoogte water: | 14,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 40,00 m2 | Oppervlakte fok: | 27,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 12,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 79,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1974 – 2001 | J.F. Dudok van Heel, Naarden ( Thresoor II) |
---|---|
2001 – onbekend | H.H. Lampe, Uitwellingerga ( Thresoor II) |
Geschiedenis
1975
mei 1975
mei 1975: De Waterkampioen nummer 8 - Lemsteraak Thresoor II

De belangstelling voor onze klassieke scheepstypen vertoont de laatste tijd een duidelijk stijgende lijn. Ofschoon we in deze niet over exacte cijfers beschikken, zou het toenemend aantal bouwers van ronde en platbodem jachten er op kunnen wijzen dat steeds meer mensen deze schepen gaan kopen.
Gezien deze belangstelling is er reden genoeg om aandacht te besteden aan een mooi exemplaar van het edele ras der traditionele jachten, dat vorig jaar in de vaart kwam. Wij doelen op de Thresoor II van de heer J. F. Dudok van Heel, een Lemsteraak van 40 Amsterdamse voeten (van 28 cm) gebouwd door de werf J. Blom in Hindeloopen. Vanaf 1967 heeft deze werf vrijwel alleen Lemsteraken gebouwd tussen de 10 en 12 meter; daarvoor hield men zich ook bezig met het bouwen van zeeschouwen en het verbouwen van skûtsjes. Als we hier over bouwen spreken doelen we op de constructie van het casco want de afbouw wordt meestal door een ander ter hand genomen, in het geval van de Thresoor II door de gebroeders Borneman in Hindeloopen.