Troost

De blazer 'Troost' is gebouwd bij Schepman in Kampen in 1898 voor dhr. W.J. van Seters. De naam was "Twee Gebroeders".
In 1904 is de blazer gemeten in Kampen. Visserijnummer wordt niet genoemd. Dhr. van Seters heeft de blazer verkocht in 1912 of 1913 aan dhr. van Dam. In 1914 heeft dhr. Troost de blazer gekocht en de blazer heeft toen waarschijnlijk de naam "Nooit Gedacht" en het visserijnr. SL9 gekregen. Oud-eigenaar C. van der Houwen uit Oostvoorne heeft na koop de blazer de naam 'Troost' gegeven.
De blazer 'Troost' is vergaan. Ze is in 1960 verkocht door C. van der Houwen en is in 1963 gezonken. De blazer is na het zinken geborgen en niet meer gerepareerd.


Eigenschappen
Plaquette nummer: | 9141 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | V | Tekening nummer: | |
Type: | Blazer |
Bouw
Bouwjaar: | 1898 | Ontwerper: | Schepman |
---|---|---|---|
Werf: | Schepman | Werf plaats: | Kampen |
Motor: | Motor type: | ||
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 13,00 m | Breedte berghout: | 0,00 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,00 m | Masthoogte water: | 0,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1898 – 1913 | W.J. Seters Wz, Stellendam ( Twee Gebroeders) |
---|---|
1913 – 1914 | Dhr. van Dam, Stellendam ( Twee Gebroeders) |
1914 – 1949 | A. Troost, Stellendam ( Nooit Gedacht SL9) |
1949 – 1960 | C. van der Houwen, Oostvoorne ( Troost) |
Geschiedenis
1898
1898
1898: Uit het werfboek van Schepman in Kampen (bron Georg Snijder)


1904
1904
1904: Meetregister Blazer 'Twee Gebroeders'


1949
1949
1949: Op de voormalige scheepswerf van Gebr. Heisen Maarland in Brielle na de aankoop van de blazer door C. van der Houwen
Bij de verkoop van de SL9 was er sprake van oorlogsschade, die deels door oud-eigenaar Troost is hersteld. De rest van de schade is na verkoop aan C. van der Houwen hersteld op de voormalige scheepswerf van Gebr. Heisen, Maarland in Brielle.
De werf was gevestigd in de in 1886 gebouwde sloepenloods van de Genie 3de Commandement te Brielle, ten behoeve van een sinds 1870 in de stad gelegerd detachement van de Torpedocompagnie. De op de kop van het Kostverloren staande sloepenloods heeft in 1922 met het vertrek van de Torpedodienst naar Gorcum zijn oorspronkelijke functie verloren. Sindsdien heeft het gebouw meerdere functies gehad. Bij de loods is nog het profiel van een sleephelling zichtbaar.






1954
1954
1954: Zwartewaal, in de streek Voorne-Putten, gemeente Brielle
De 'Troost' maakte begin jaren 50 nog tochten langs de kust, echter later voer de blazer alleen nog maar op de afgedamde Brielse Maas. De Brielse Maas is in 1950 afgedamd en van zout naar zoet water veranderd. Voor houten schepen was dit qua levensduur niet zo'n goed gebeuren. Vaak werd er gedurende de weekeinden, met de boot bij de "Leeuwenhoek" aangelegd. Dit waren kleine haventjes aan de zuidoost zijde van het Oranjekanaal. Dit kanaal liep dwars door het eiland Rozenburg naar de Nieuwe Waterweg.

1956
1956
1956: De Troost ingevroren in Brielle

1963
1963
1963: In de winter op haar ligplaats Maarland ZZ in Brielle voor de Julianabrug gezonken


2024
11 maart 2024
11 maart 2024: E-mail van C.F.H. van der Houwen, zoon van oud-eigenaar C. van der Houwen
Mijn vader heeft deze blazer gekocht eind 1949 van dhr. Troost uit Stellendam. De foto die u ziet, is genomen in Brielle op de toenmalige scheepswerf Gebr. Heisen. Het visserijnr was SL9. De blazer is gebouwd op de werf Schepman in Kampen in 1898 voor de hr W.J. Seters Wz uit Stellendam voor de prijs van 2340,00 gulden. Ik weet niet of er al voor 1950 een motor in stond, ik heb wel een rekening reparatie keerkoppeling. Op de werf Gebr. Heisen is er een kajuit op geplaatst. Tot 1960 is de boot in ons bezit gebleven. Verkocht en in de winter van 1963 op zijn ligplaats Maarland ZZ voor de Julianabrug gezonken. Begin jaren 50 zijn er nog tochten gemaakt langs de kust, echter later voer de blazer alleen nog maar op de afgedamde Brielse Maas.