Vlotte Lotte

Vlotte Lotte

Tussen 1963 en 1976 hebben heel wat schouwen hun weg uit de bouwloods van Jachtwerf Brandsma gevonden naar het water. De meest gevraagde open zeilschouw was die van 5,50 X 1,95m. Maar ze zijn ook in andere lengtes gebouwd. Kajuitschouwen werden gebouwd vanaf 6,50 m tot iedere gewenste lengte. Hoe stevig zo'n schouw van 6,5 meter in elkaar moet zitten, blijkt uit de materiaalspecificatie. Huid 24 mm eiken; spanten ± 52 X 70 mm eiken; leggers (liggen dwars over het vlak) 60 X 140 mm eiken. Zo kan je een hecht doortimmerd schip bouwen. Alles in eikenhout en met gegalvaniseerde beslagen.

De schouwen hebben een voordek met een lang luik. Dat wordt weggenomen bij het strijken van de mast; door de sleufvormige luikopening kan dan de mastvoet met het contragewicht omhoog draaien. de Kajuitschouw 'Vlotte Lotte' is gebouwd in 1970. Opdrachtgever was M. Gabriëlse uit Zoutelande , die haar de naam ''t Ruime Sop' gaf bij de tewaterlating.

Kajuitschouw 6,50 X 2,40 m. De romp is bijna voltooid. De openingen voor de patrijspoorten worden later uitgezaagd.
Kajuitschouw 6,50 X 2,40 m. De romp is bijna voltooid. De openingen voor de patrijspoorten worden later uitgezaagd.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1761 Zeil nummer:
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Kajuitschouw

Bouw

Bouwjaar:1970 Ontwerper:M. Brandsma
Werf:Jachtwerf Brandsma Werf plaats:Rohel
Motor:Buitenboord Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:6,50 m Breedte berghout:2,50 m
Diepgang:0,40 m Masthoogte water:8,50 m
Oppervlakte grootzeil:15,00 m2 Oppervlakte fok:9,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:24,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1970 – 1980 M. Gabriëlse, Zoutelande ( 't Ruime Sop)
1980 – 1989 Dhr. de Jager ( Vlotte Lotte)
1989 – 1995 Dhr. Harsveldt ( Vlotte Lotte)
1995 – 1995 Dhr. Hirschhausen ( Vlotte Lotte)
1995 – 2001 E. van Schaik, Kokkola ( Vlotte Lotte)
2001 – 2007 Morten Björkgren, Petsmo ( Vlotte Lotte)
2008 – Nu (laatst bekend) P. Silen, Helsinki ( Vlotte Lotte)

Geschiedenis

2002

2002

2002: Spiegel der Zeilvaart December 2002-Januari 2003 nr10 - Platbodems in Finland

Oud-Eigenaar Eelco van Schaik schrijft:
In 1999 ben ik naar Kokkola, een havenplaats aan de Botnische Golf in Finland, verhuisd omdat ik hier werkte en mijn vrouw hier woonde. Ik was toen eigenaar van de kajuit-schouw 'Vlotte Lotte' gebouwd door Brandsma, Augustinusga en had de thuishaven aan het Veerse Meer. Ik had het schouwtje een paar jaar eerder gekocht van een Duitser en het scheepje was in een slechte staat. Samen met mijn toenmalige vriendin en mijn vader had­den we het opgeknapt. Na een niet geslaagde poging om 'Vlotte Lotte' in Nederland te ver­kopen, is ze in het voorjaar van 1999 per vrachtauto naar Rotterdam gebracht en daar in een zeeschip gezet en rechtstreeks naar Kokkola getransporteerd.

Het nieuwe vaargebied werd de wateren rond de steden Kokkola en het 35 km zuidelijker gelegen Pietersaari. Tussen deze twee steden is de kust bezaaid met eilandjes en vormt het een soort mini archipelago. Een van de plaatsen waar we geregeld komen is het eiland Tankar met vuurtoren, gebouwd in 1889, waar een prima haven is. Tankar ligt ongeveer 10 mijl van Kokkola en wordt al eeuwen gebruikt door vissers en als loodsstation. In 1750 werd het eerste baken opgericht en in 1760 waren er vier loodsen op het eiland. In 1788 werd er zelfs een kerk gebouwd voor de 100 bewoners. Met 'Vlotte Lotte' hebben we hier prima gezeild, maar ze was toch wel klein om mee langs de op sommige delen onbeschutte kust te varen. Ook was het in het voor- en najaar soms wel erg nat en koud om aan boord te verblijven, zonder het comfort van een goede kachel en een zeer beperkte binnenruimte. Een platbodem had echter wel het voordeel dat we op veel plaatsen konden zeilen waar kielboten niet konden komen. Veel routes tussen de eilanden zijn bedoeld voor motorbootjes en de kielboten varen maar een deel van deze routes tussen de eilanden.

Na twee jaar met veel plezier te hebben gezeild hebben we 'Vlotte Lotte' verkocht aan de familie Bjagren. Ze wonen aan het water, maar om bij hun huis te komen moeten ze onder een brug door en de diepgang is ook beperkt. Prima plaats voor een schouwtje zoals de 'Vlotte Lotte'Ook haar nieuwe thuis­water is perfect met veel eilandjes en rotsen. Toen Sari en ik in het voorjaar van 2001 de nieuwe eigenaars bij het optuigen hadden geholpen en een dagje hadden gezeild waren we bijna jaloers op het 'privé Veerse Meer' waar 'Vlotte Lotte' nu vaart.

2008

2008

2008: Fotoarchief van het Stamboek

2014

17 augustus 2014

17 augustus 2014: Ontmoeting Koos van den Heuvel ('t Gauwe Haentje) en Pär en Marie-Louise Silen in Ingå Finland

Dear Pär and Marie-Louise,
It was a great pleasure to meet you 2 weeks ago in Ingà and visit your kajuitschouw, Stamboekplaquette C 1761, "Vlotte Lotte". The pictures will also be sent to the "Stamboek". However I think I need some more details about the schip and the past and present owners in Finland. This will also complete the Stamboek information about her. Hope you will find a good carpenter to restore the "zwaarden"(lee-boards) and meet again in the future. If you deem instrumental, I certainly will help you when decide to get them fixed in the Netherlands.

Behouden vaart!
Koos van den Heuvel - Lemsteraak 'Gauwe Haentje'

De 'Vlotte Lotte in een box in de haven van Ingå
De 'Vlotte Lotte in een box in de haven van Ingå
In de kuip van de 'Vlotte Lotte'
In de kuip van de 'Vlotte Lotte'
Aan boord van de Lemsteraak ''t Gauwe Haentje' van Koos van den Heuvel
Aan boord van de Lemsteraak ''t Gauwe Haentje' van Koos van den Heuvel

2022

18 maart 2022

18 maart 2022: E-mail van eigenaar Pär Silén

Vlotte Lotte (1761) is still alive, although not been in water for some years, waiting for my retirement when I hopefully have the free time to do the repairs needed.
Firstly the bottom needs work to stay dry, secondly some rot is found in the kajuit-front where it meets the deck and thirdly the swords need to be rebuilt, the iron nails in the oak has done its work properly... But the mast is still tip-top condition, as well as the rest of the rigging.
Let's hope for a miracle during the spring and summer this year!

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht