Vrijheid

Vrijheid Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Het botterjacht 'Vrijheid' is gebouwd op de scheepswerf van Janus Kok te Huizen. Kok bouwde vroeger alleen vissersvaartuigen. Zijn werf deelde in de algemene malaise, rondom de Zuiderzee verergerd door de afsluiting; al jaren bestelde geen visserman meer een houten botter. Niettemin nam hij in 1937 een nieuwe werf in een nieuw gegraven haven in Huizen in gebruik. Daar bouwde hij in eerste instantie botterjachten. De rompvorm paste hij een beetje aan: een slag kleiner dan de visserbotters, ten gerieve van de kajuit de mast een fractie voorlijker en ten gerieve van een zelflozende kuip het achterschip iets hoger; per slot hoefden er geen netten binnengehaald te worden. Uit die laatste overweging plaatste hij achter aan beide boorden een zelfde bolder als op het voorschip, in plaats van de losse korvijnagel door de knie voor het achterhuisje. Het werd een hele serie. Helaas is in latere jaren is het archief van Kok door brand verloren gegaan.

De 'Vrijheid' is in 1938 gebouwd. Opdrachtgever was N.J. Jelgersma uit Zelhem, die haar bij de tewaterlating de naam Hetty II gaf.

Eigenschappen

Plaquette nummer:80 Zeil nummer: OB14 / VB14
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Botter

Bouw

Bouwjaar:1938 Ontwerper:J. Kok
Werf:J. Kok Werf plaats:Huizen
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:Eikenhout
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,50 m Breedte berghout:3,80 m
Diepgang:1,00 m Masthoogte water:12,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1938 – 1954 N.J. Jelgersma, Zelhem ( Hetty II)
1954 – 1987 C.H.J. Bijl, Amsterlveen ( Vrijheid)
1992 – onbekend J.W. Keiser, Amsterdam ( Vrijheid)

Geschiedenis

1995

20 maart 1995

20 maart 1995: Gegevens Botter 'Vrijheid' bij her-inschrijving in 1995

2020

16 mei 2020

16 mei 2020: Informatie van Rein de Goeje

De 'Vrijheid' is in opdracht door mijn opa Jelgersma gebouwd. Wij hebben daar een paar foto's van, o.a. die bovenaan deze pagina. Ze heette toen Hetty II. Hetty was de naam van van mijn oma.

2021

8 november 2021

8 november 2021: Informatie van C.N. Bijl

Mijn vader C.H.J. Bijl kocht 'De Vrijheid' van dhr. Jelgersma in 1954, in goede staat. Dankzij de goed uitgebalanceerde strijkbare mast kon hij zo de eigen botenloods invaren bij jachthaven Dragt te Rijnsaterwoude. De 2 cilinderboxer dieselmotor Coventry Victor niet vervangen. In Volendam een nieuw katoenen tuig laten maken met zeilnummer OB14, als getoond op de foto’s van Oppenheimer op de westeinder plas in 1962 tijdens een onderlinge zeilwedstrijd. De oude kluiver was nog goed genoeg. Enz.

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht