Vrouwe Anna Maria

Vrouwe Anna Maria

Van en naar de Tjeukemeer kwam veel scheepvaartverkeer door Echtenerbrug voor transport van de turf uit de hoogveenafgravingen in Drenthe en Overijssel, waarvoor Zwartsluis het voornaamste knooppunt was. Schippers, die niet over de Zuiderzee bijvoorbeeld via Lemmer, konden of wilden varen, waren op deze route aangewezen.
In 1888 kocht Jan Jans Bos percelen aan de zuidwestoever van de Pier Christiaansloot ten noorden van de brug aan de rand van Echten, later Echtenerbrug, om een werf te stichten. Naar verluidt was Jan Jans Bos Bos een begaafde vakman die in de ontwikkeling van ijzer geloofde.
Jan Jans Bos verplaatste in 1892 zijn bedrijf van de Delfstrahuister zuidkant van de Pier Christiaansloot/Tjonger naar het latere Hellingpad onder Echten.

De 'Vrouwe Anna Maria' is in 1905 gebouwd in opdracht van Douwe Heeringa uit Welsrijp. Ze is onder de naam 'Weldaad' te water gelaten.

Eigenschappen

Plaquette nummer:296 Zeil nummer:
Categorie:A Tekening nummer:
Type:Tjalk

Bouw

Bouwjaar:1905 Ontwerper:J.J. Bos
Werf:J.J. Bos Werf plaats:Echtenerbrug
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:15,66 m Breedte berghout:3,41 m
Diepgang:0,60 m Masthoogte water:12,50 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1905 – onbekend Douwe Heeringa, Welsrijp ( Weldaad)
1961 – 1965 (rond) J. Kerstholt, Haren ( Vrouwe Anna Maria)
1992 – Nu (laatst bekend) A.P. Kooij, Amsterdam ( Vrouwe Anna Maria)

Geschiedenis

1905

1905

1905: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip Weldaad - Meetnummer L897N

1905

1905: Scheepmetingsbrief uit 1905: De 'Weldaad' wordt bevaren door S. Engelsma

1992

1992

1992: Fotos Tjalk 'Vrouwe Anna Maria'

2025

13 februari 2025

13 februari 2025: Het verhaal H.A. Kerstholt, wiens vader 'Vrouwe Anna Maria' haar huidige uiterlijk gaf in 1962

De tweede eigenaar is mijn vader, die het schip haar huidige uiterlijk gaf. Dit gebeurde op de eigen scheepswerf. Ik ben nu 71 jaar en heb goede herinneringen aan het schip waarop ik als 10 jarige mijn wateravonturen beleefde. Er zijn nog enkele foto’s uit die tijd en een schilderij van het schip. De eerst toegezonden foto is genomen in IJlst. Familievakantie ong. 1962. Het schip was gloednieuw. Het staat nog goed in mijn herinnering. De volgboot met bb is te zien. Die had ik mij als kleine jongen “ toegeëigend “. Let op de Groningse Vlag, “ ietwat provocerend “ ,in de mast. Wonderlijk hoe vele afbeeldingen van het schip wel in je hoofd blijken te zitten maar niet meer tastbaar te vinden zijn. Helaas. Hetgeen ik heb kunnen vinden voeg ik hierbij. Gedurende vele zomermaanden lag het schip voor het Familiehotelpaviljoen aan de steiger ( Paterswoldse Meer). Wij waren er dan vele weekenden. Ik fietste er vanaf ons woonhuis in Haren naartoe. Het prachtige schilderij van de tjalk heeft mijn vader destijds in opdracht laten maken. Het hangt hier nu thuis bij mij.
Het boek "Van sloep tot prinselijk jacht" is door mij geregisseerd en samengesteld uit materiaal dat van de werf Kerstholt in Groningen bewaard is gebleven na het faillissement in 1964.

IJlst Familievakantie ong. 1962
IJlst Familievakantie ong. 1962
Familiehotel Paterswolde
Familiehotel Paterswolde

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht