Vrouwe Ayn

Vrouwe Ayn

De 'Vrouwe Ayn' is een Vollenhovense bol, ontworpen door Henk Lunstroo en gebouwd bij Fa. Engelaer en Zn in Beneden Leeuwen. Henry en Gerard Engelaer zijn in november 1963 een drijvende werkplaats begonnen aan de Waal bij Beneden-Leeuwen. Ze hebben twee konten van sleepschepen met de woningen er nog op, aan elkaar gelast en er in het midden een werkplaats op gebouwd. Daar werd gewoond en gewerkt. Toen de schepen en jachten groter werden, huurden ze een loods om in te kunnen bouwen. Daar tientallen Lemsteraken, Vollenhovense bollen, Zeeschouwen en Staverse jollen gebouwd. 

Ze bouwden niet alleen schepen, die door hen zelf waren ontworpen. De ontwerpers zagen liever niet dat ze zelf eigen schepen ontwierpen. Er werden jachten naar ontwerp van Koopmans, Dijkstra, Lunstroo, Hoek, Beeldsnijder en Van de Stadt gebouwd.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1902 Zeil nummer: VC220
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Vollenhovense bol

Bouw

Bouwjaar:1972 Ontwerper:H. Lunstroo
Werf:Fa. C.A. Engelaer & zn Werf plaats:Beneden Leeuwen
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:Kielbalk

Afmetingen

Lengte stevens:8,80 m Breedte berghout:3,25 m
Diepgang:0,76 m Masthoogte water:12,00 m
Oppervlakte grootzeil:26,80 m2 Oppervlakte fok:12,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:15,00 m2
Oppervlakte totaal:53,80 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Register Varend Erfgoed Nederland

Registratie nummer:5141 Registratie datum:17-03-2022
Geregistreerd als:Varend Erfgoed

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1974 – 2000 Dhr. Snel, Driehuis ( De Raesende Bol)
2000 – Nu (laatst bekend) F.A.J. Stam, Schoorl ( Vrouwe Ayn)

Geschiedenis

1967

1967

1967: Presentatie Lunstroo Vollenhovense bol 8.80m tijdens Hiswa

1972

1972

1972: De Vollenhovense bol 'Raesende bol' in aanbouw in Beneden Leeuwen

Reactie van Martin Snel (29-11-2018)

Mijn vader heeft het casco gekocht en verder zelf afgebouwd. We hebben nog veel foto's. Bijgaand de bouw en tewaterlating.

1e tweaterlating. Klaar om afgebouwd te worden.
1e tweaterlating. Klaar om afgebouwd te worden.

2000

2000

2000: F.A.J. Stam is de tweede eigenaar en geeft het schip de naam 'Vrouwe Ayn'

Het schip is genoemd naar Ayn Rand, (Alissa "Alice" Zinovievna Rosenbaum) (Sint-Petersburg, 2 februari 1905 – New York, 6 maart 1982). Ze was een Amerikaans romanschrijfster en filosofe en de grondlegger van de filosofische stroming van het objectivisme.

Hoewel ze in Rusland werd geboren en in 1926 naar de VS kwam, heeft ze de theorieën van Aristoteles weer doen herleven, maar sloot haar eigen theorieën daarbij in (zoals haar bewondering voor het kapitalisme).

Ze heeft de meeste bekendheid gekregen met haar romans The Fountainhead en Atlas Shrugged. Laatstgenoemd boek is haar 'magnum opus' en werd in een onderzoek van Time Magazine door Amerikaanse lezers, na de bijbel, als belangrijkste boek van de twintigste eeuw betiteld.

2011

augustus 2011

augustus 2011: De 'Vrouwe Ayn' bij Schipper Klottje in Leer

2013

juni 2013

juni 2013: De 'Vrouwe 'Ayn neemt deel aan Sail Den Helder in 2013

In het voorjaar van 2013 ondergaat de 'Vrouwe Ayn' een uitgebreide schilderbeurt. Het boeisel wordt daarbij zwart geschilderd in plaats van donkerrood.

2014

augustus 2014

augustus 2014: De 'Vrouwe Ayn' in Papenburg ter gelegenheid van het Hafenfest 2014

Op de weg terug vanuit Papenburg op de Eems (foto vanaf Zeeschouw Feije)
Op de weg terug vanuit Papenburg op de Eems (foto vanaf Zeeschouw Feije)

2015

7 februari 2015

7 februari 2015: Idee van eigenaar Frans Stam: de wegneembare kuipreling

Frans stuurde ons zijn oplossing voor een verantwoorde Kuipreling:
Het is een gegeven dat de SSRP redelijk strak is in de leer. Aan een Platbodem mogen geen zaken worden veranderd die in strijd zijn met de Criteria. Hier valt niet over te onderhandelen, af en toe wel jammer, maar er is een vluchtweg. Deze vluchtweg heet: als het maar wegneembaar is.
Nou is alles wel weg te halen, maar als je een reling vastlast aan het schip dan krijg je dit niet snel weg. Hier liep ik ook tegen aan toen we ons realiseerden dat de kuiprand van onze Vollenhovense bol vrij laag is toen de eerste kleinkinderen aan boord kwamen. Als je niet goed oppast kieperen deze kleinkinderen snel over boord. Dat dit laatste niet gewenst is mag duidelijk zijn.
Als oplossing voor dit probleem heb ik een reling gemaakt van 3/4 gasbuis en een mal gemaakt van het potdeksel waarop dit hekje op gemonteerd moest worden. Het probleem van het weghalen van dit hekje diende zich vervolgens aan. In ons hoofdstuk "Uit het Stamboek" staat zijn oplossing uitgebreid beschreven.

20 juni 2015

20 juni 2015: Deelnemer SSRP 60 jaar Behoud(t) het Goede en Zevenwolden 150 jier Foar de Wyn in Lemmer

De Vollenhovense bol 'Vrouwe Ayn' was deelnemer van de Jubileumreünie in Lemmer. Frans Stam is alle dagen in de weer geweest met zijn filmcamera. Zodoende heeft het schip niet gevaren. Het filmverslag kunt u zien op de pagina:

2015: SSRP 60 jaar Behoud(t) het Goede en Zevenwolden 150 jier Foar de Wyn

augustus 2015

augustus 2015: "Wereldreis" naar Carolinensiel en Bremerhaven via de Duitse Wadden heen en binnendoor via Oldenburg terug

In Carolinensiel aan Waddenkust, werd in 2015 alweer voor de 25ste keer het zgn. WattenSail gehouden. Een evenement wat jaarlijks ook vele Nederlandse Ronde en Platbodems trekt. Ook een aantal schepen die je hier in Nederland eigenlijk nooit ziet. Ook een evenement waarbij de organisatie zich het vuur uit de sloffen loopt om het iedereen (en ook het vele publiek!) zo goed mogelijk naar de zin te maken. Een vast onderdeel van WattenSail is het zgn. Corso. Een rondtocht van de schepen, waarbij ieder schip uitgebreid aan het publiek wordt voorgesteld, met geschiedenis en al! Een idee wat heel goed elders kan worden nagevolgd!
In Bremerhaven was de 'Vrouwe Ayn' aanwezig bij Sail Bremerhaven. In de komende jaren wil Bremerhaven zich aansluiten bij het WattenSail. Er ‘zwerven’ jaarlijks vele Ronde en Platbodemschepen over de Wadden. Er is nu een plan gepresenteerd om een deel van deze schepen uit te nodigen om na een bezoek aan Carolinensiel door te varen naar Bremerhaven, om daar in een Kleinsegler Treff in de Historische haven het nog eens dunnetjes over te doen. Vooraf of aansluitend kunnen de schepen ook kennis maken met een uitgebreid historisch netwerk van vaarwegen in Noord Duitsland, die uitermate geschikt zijn voor onze strijkbare jachten! 
Dat dat zo is heeft de familie Stam met de 'Vrouwe Ayn' zelf ervaren.

Het Corso in Carolinensiel
Het Corso in Carolinensiel
Sail Bremerhaven
Sail Bremerhaven
De Sportschleuse in Bremerhaven
De Sportschleuse in Bremerhaven

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht