Vrouwe Christina
Waarschijnlijk is dit de laatste boeier gebouwd op de naar Nieuwendam verplaatste werf het Jacht van H. Bernhard Amsterdam. Het casco kwam tot stand in 1932 en heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de "Frans Naerebout". Het bovendeel van de romp is nog in klinkwerk uitgevoerd, de huidplaten zijn gelast. Kennelijk was het de bedoeling van de werf ervaring op te doen met de nieuwe methode om door middel van lassen ijzeren constructies tot stand te brengen. Er schijnt geen directe opdrachtgever voor deze boeier te zijn geweest, althans het casco bleef in handen van Harmen Bernhard jr.
Bij de eerste aanmelding van 'De Vrouwe Christina' voor opname in het Stamboek schreef oud-eigenaar J.H. Meyer uit Heemstede, dat het casco, roer en zwaarden afkomstig zijn van Berhard in Amsterdam. De boeier is in 1962 afgebouwd door Klaassen in Voorschoten.
Eigenschappen
| Plaquette nummer: | 202 | Zeil nummer: | |
|---|---|---|---|
| Categorie: | A | Tekening nummer: | |
| Type: | Boeier |
Bouw
| Bouwjaar: | 1932 | Ontwerper: | H. Bernard |
|---|---|---|---|
| Werf: | Werf "Het Jacht", H. Bernhard (1938) / Klaasen (1962) | Werf plaats: | Amsterdam-Nieuwendam / Voorschoten |
| Motor: | Inbouw | Motor type: | |
| Materiaal romp: | IJzer | Materiaal kajuit: | Staal |
| Materiaal zeil: | Dacron | ||
| Onderwaterschip: | Rond | Kiel: |
Afmetingen
| Lengte stevens: | 8,87 m | Breedte berghout: | 3,85 m |
|---|---|---|---|
| Diepgang: | 0,60 m | Masthoogte water: | 13,00 m |
| Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
| Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
| Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
| Registratie nummer: | 5659 | Registratie datum: | 28-08-2024 |
|---|---|---|---|
| Geregistreerd als: | Varend Monument® |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
| 1962 – 1996 | J.H. Meyer, Heemstede ( De Vrouwe Christina) |
|---|---|
| 1996 – 1999 | Erven J.H. Meyer, Heemstede ( De Vrouwe Christina) |
| 1999 – 2004 | G.G.J. van Weeghel, Hasselt ( De Vrouwe Christina) |
| 2015 – Nu (laatst bekend) | W. van Diepen, Enschede ( Vrouwe Christina) |
Geschiedenis
1990
april 1990
april 1990: Spiegel der Zeilvaart 1990 april nummer 3 - Bram de Graaff bouwde model boeier 'De Vrouwe Christina'
In zijn loodgieterswerkplaats. aan een bocht van het Spaarne, bouwde Bram de Graaff zijn zevende modeljacht. Hij is er zichtbaar trots op nu een model in opdracht te mogen bouwen. En dat van een jacht dat hij als geen ander kent. Al jarenlang verzorgt hij de boeier van de heer J.H. Meijer. Het is niet alleen een bijzonder model, het is ook een schip om een kort artikel aan te wijden.
Om het model van "De Vrouwe Christina" te kunnen bouwen, vroeg Bram aan de heer Meijer of hij wist waar de originele tekeningen te vinden waren. Meijer heeft toen gezocht en kwam bij de weduwe Bernard in Nieuwendam terecht. Zij heeft toen tussen allerlei spullen gezocht die nog in het kantoor lagen en vond datgene waar ze naar uitkeken, het spantenraam, enz.
Casco ontdekt
Het was tijdens de zomerreünie van de Stichting Stamboek Ronde en Platbodemjachten in 1960 in Monnickendam, dat de heer Meijer opmerkzaam werd gemaakt op een casco dat bij Stofberg in Leimuiden zou liggen. Hij weet niet hoe lang het daar heeft gelegen, maar het moet wel enige tijd geweest zijn, want toen hij er in 1960 kwam was het knap "stoffig". Hij hoorde dat de timmerman, die gewerkt had aan het interieur, overleden was en het geheel was in de werfloods blijven liggen. In het begin wilde de heer Bernard het helemaal niet verkopen. Meijer was, toen hij een punt van het dekzeil oplichtte, al "verkocht".
Eerst werd het casco naar de garage van de heer Meijer's drukkerij in Haarlem, aan de Houtmarkt, gebracht. Het was de bedoeling dat het in eigen beheer, o.m. met behulp van Bram's vader werd afgebouwd. Omdat een van de medewerkers wegens ziekte moest afhaken, werd aan Jachtwerf Klaassen gevraagd de afbouw ter hand te nemen. De motor stond inmiddels al een tijdje voor het sehip klaar. Het originele tuigplan geeft een tuigplan aan van 70 m2 Op advies van Hein Kersken sr. werd er 58 m2 van gemaakt. Hein vond dat, wanneer Meijer alleen met zijn vrouw voer, er al bij windkracht 4 gereefd zou moeten worden. Men zou dan denken "moet je die ouwe vent zien, nu al een rif steken". Meijer vergat toen helaas te zeggen dat hij graag wedstrijd wilde blijven zeilen. Nu komt hij die 12 m2 net te kort om in de voorste gelederen te blijven. Dat was hij eerder noch in zijn regenboog, noch in zijn schouw gewend. Het bleef dus toervaren.
SdZ 1990 april nr03 - Bram de Graaff bouwde model boeier 'De Vrouwe Christina'
2024
17 augustus 2024
17 augustus 2024: Boeier 'Vrouwe Christina' drooggevallen op Schiermonnikoog (foto's Gerard ten Cate)