Vrouwe Hendrika

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.
Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!
Gerrit Douwes Barkmeijer kocht in 1880 een werf net ten westen buiten de stadsgracht van Dokkum. Dit gebied behoorde toen tot het buurdorp Aalzum. De werf aan de Leeuwarder Ee bestond uit vier hellingen, twee ruime timmerschuren en een pekhok. Vink was hier sinds 1853 een succesvol scheepstimmerman geweest. Vanaf 1883 heette de werf ‘Scheepsbouwwerf De Nijverheid, G. Barkmeijer’.
De 'Vrouwe Hendrika' is in 1904 gebouwd in opdracht van Hein Bosma uit Dokkum. In 1966 is de tjalk door Kuipers in Giethoorn omgebouwd van vrachtschip naar zeilend woonschip en daarna door eigenaar W. Withaar ingeschreven in Stamboek Rond en Platbodemjachten SSRP. Hij kocht het schip van handelaar A. (Appie) Hagewoud uit Meppel.

Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1092 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | X | Tekening nummer: | |
Type: | Tjalk |
Bouw
Bouwjaar: | 1904 | Ontwerper: | Gerrit Douwes Barkmeijer |
---|---|---|---|
Werf: | Gerrit Douwes Barkmeijer "De Nijverheid" | Werf plaats: | Dokkum/Aalzum |
Motor: | Inbouw | Motor type: | Ford 592 E Scheepsdiesel |
Materiaal romp: | IJzer/staal | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 14,79 m | Breedte berghout: | 3,36 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,75 m | Masthoogte water: | 13,70 m |
Oppervlakte grootzeil: | 0,00 m2 | Oppervlakte fok: | 0,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 0,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 0,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1904 – onbekend | Hein Bosma, Dokkum ( Onderneming) |
---|---|
onbekend – 1966 | Appie (Albert) Hagewoud, Meppel ( Vrouwe Hendrika) |
1966 – 1999 | W. Withaar, IJsselmuiden ( Vrouwe Hendrika) |
1999 – 2002 | J.C. Weber, Loosdrecht ( Vrouwe Hendrika) |
2002 – 2010 | M. Mittelstaedt, Bois-le-Roi ( Vrouwe Hendrika) |
2010 – 2022 | M. Haferburg, Parijs ( Vrouwe Hendrika) |
2022 – (Eigenaar - Tjalk 'Vrouwe Hendrika' niet "actief" in het Stamboek) | Wouter van Severen ( Vrouwe Hendrika) |
Geschiedenis
1904
27 februari 1904
27 februari 1904: Liggers Scheepsmetingsdienst: Details over het schip 'Onderneming' L708N

2016
september 2016
september 2016: Oude Liefde roest toch

Oude liefde roest toch. Door Manfred Haferburg. Manfred Haferburg is in de DDR opgegroeid en woont tegenwoordig in Parijs. Vertaling Ruud Hensbergen.
Ik was17, dat is inmiddels even geleden, en werd verliefd. Niet, zoals toen gebruikelijk, dagelijks, op een mooi meisje maar op een boot. Het was liefde op het eerste gezicht. Ik herinnerde mij dat op een 19e eeuwse houtsnede een afbeelding stond van een Hollandse tjalk met de titel: "Kannietverstaan", geschreven door Johan Peter Hebel. Wat een schip! Mollig, breed met forse rondingen, de bruine gaffelzeilen aan een forse mast. Een eeuwenoude constructie. Een platbodem met grote eikenhouten zwaarden, die als de oren van een hond aan de zijkant hingen. Een schip, gebouwd om zwaar beladen te zeilen op vlakke wateren en droog te vallen bij eb.
Lees het hele verhaal in onze rubriek "Uit het Stamboek".