Vrouwe Reinie

Vrouwe Reinie Niet actief

Dit schip heeft een plaquette van de SSRP aan boord van een eerdere inschrijving, maar staat nu "geregistreerd" in Categorie X in het Stamboek en wordt dus gekenmerkt als 'Inactief'. Schip en eigenaar zijn op dit moment NIET "actief" aangesloten bij de SSRP als Behoudsorganisatie. De huidige eigenaar is (nog) niet in onze administratie opgenomen. Deelname aan Evenementen waarbij de eis wordt gesteld, dat het schip en de eigenaar zijn aangesloten bij dezelfde Behoudsorganisatie als onderdeel van de FVEN, is vanuit de SSRP daarom NIET mogelijk.

Dit betekent dat het schip nog onderdeel is van de Aanmeldingsprocedure (her-inschrijving) of, en dat geldt voor de meeste schepen, de eigenaar heeft het schip niet her-aangemeld en betaalt dus ook geen jaarlijkse bijdrage aan de SSRP voor Inschrijving in het Stamboek. Eventueel vermelde gegevens van schip en oud-eigenaren dateren meestal uit de periode van eerdere 'actieve' Inschrijvingen en zijn waarschijnlijk niet volledig en mogelijk niet correct. Voor dit schip kan, omdat het niet aantoonbaar voldoet aan de Criteria van de SSRP, geen Meetbrief door de KNWV worden afgegeven.
Vanwege de doelstelling van de SSRP om alle historie van de in het Stamboek opgenomen schepen vast te leggen, worden in de Schepenlijst wel de in het stamboekarchief beschikbare gegevens van dit ooit geregistreerde schip en summiere gegevens van de (oud-)eigenaren getoond.
Heeft u informatie over dit schip of bent u eigenaar en wilt u het graag weer 'activeren'? Laat het ons weten!

Vroeger was er in Huizen een oude botterwerf van Janus Kok. Toen er in de jaren vijftig van hout op staal werd overgeschakeld, kwam er vraag naar nieuwbouw van stalen schouwen. Zoon Jan tekende in 1959 een negen meter schouw schouw en een dag na een advertentie in een watersportblad waren er al twee stuks verkocht. Tussen 1960 en '70 werden maar liefst zestig schouwen gebouwd. Ze waren leverbaar in lengtes van acht, negen en tien meter. Kok-schouwen waren snel, dat bleek vooral in wedstrijden. Volgens Kok kwam dat ook omdat ze heel goede zwaarden maakten en de zwaardklampen heel nauwkeurig uitlijnden. Na een brand op de werf in 1967 liep het af met de nieuwbouw. Bovendien was er een grote concurrentie in het nieuwbouwen van schouwen.

Toch bleef er vraag naar Kok-schouwen en de heer Mulder van de jachtwerf Vos en Mulder in Weesp kreeg de rechten van Kok om de schouwen naar zijn ontwerp te mogen bouwen. In zijn bedrijf in Weesp werden nog een stuk of acht schepen gebouwd en toen werd de productie, noodgedwongen, stopgezet. Het was enkele jaren stil rond de nieuwbouw tot er eind 1992 weer een advertentie in de Spiegel der Zeilvaart stond van een nieuwe werf in Lelystad met de naam Kok Zeeschouw! Aan de Vaartweg 58E op het Industrieterrein „Noordersluis" is een nieuwe loods gebouwd, waar snel en efficiënt casco's kunnen worden gebouwd. 

Wie de opdrachtgever voor de 'Vrouwe Reinie' was en onder welke naam ze te water is gelaten, weten we (nog) niet.

Eigenschappen

Plaquette nummer:1922 Zeil nummer: ZC366
Categorie:X Tekening nummer:
Type:Zeeschouw

Bouw

Bouwjaar:1993 Ontwerper:J. Kok
Werf:Mulder - Kok Zeeschouw BV Werf plaats:Lelystad
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Knikspant Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,50 m Breedte berghout:3,50 m
Diepgang:0,65 m Masthoogte water:12,60 m
Oppervlakte grootzeil:28,40 m2 Oppervlakte fok:19,40 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:12,00 m2
Oppervlakte totaal:59,80 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2000 – onbekend J. Hopman, Spakenburg ( Vrouwe Reinie)
2022 of daarvoor – onbekend D. van Twillert, Spakenburg ( Vrouwe Reinie)

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht