War-dy

War-dy

Berend de Jong bouwde in 1962 de tjotter 'War-dy' voor P.A. Regnery uit Naaldwijk. Een paar jaar later kwam Pier Piersma bij hem in de leer. Het was dat die jongen van de Jeugdherberg kwam en handig was met boten. Na een paar weken gaf Berend te kennen dat het met deze jongen wel goed zou komen. Berend de Jong bouwde zijn laatste tjotter in 1972, maar hij presteerde het nog om drie wildschieters te bouwen in 1980. Zesenzeventig was hij toen. Dat waren ook zijn laatste schepen. Hij was de laatste werfbaas van drie generaties De Jong. De eerste, Joucke Fetzes is acht generaties terug.

In 2017 is deze tjotter van de ondergang gered. Eigenaar is de 15-jarige Riemer Jellema, geholpen door Henk van der Meulen. Aan de restauratie heeft stagiaire Sybo van Henk van der Meulen gewerkt.

Eigenschappen

Plaquette nummer:319 Zeil nummer: RE132
Categorie:B Tekening nummer:
Type:Tjotter

Bouw

Bouwjaar:1962 Ontwerper:B. de Jong
Werf:B. de Jong Werf plaats:Heeg
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Eikenhout Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:4,85 m Breedte berghout:2,15 m
Diepgang:0,30 m Masthoogte water:7,15 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1962 – 1976 P.A. Regnery, Naaldwijk ( War-dy)
1976 – 1984 Erven Regnery ( War-dy)
1984 – 1985 D. Wijma, Velp ( War-dy)
1985 – 1990 P. Jansen, Leidschendam ( War-dy)
1990 – 2000 C.A. van Slingerland, Scharendijke ( War-dy)
2000 – 2015 S. van der Meer, Haarlem ( War-dy)
2017 – Nu (laatst bekend) R. Jellema, Sneek ( War-dy)

Geschiedenis

1997

1997

1997: De tjotter 'War-Dy' in het boek "tjotters en Boatsjes' van Dr. Ir. J. Vermeer

Het notitieboekje vermeldt slechts de prijs: f 4000,-. Volgens de "lijst" heeft deze tjotter 3 gangen boven het vlak. Zij is het eerste voorbeeld van een boot uit de tweede categorie met een breedte van meer dan 2 meter. De huidige eigenaar, die op de Grevelingen vaart en van vroeger bekend is met tjotterzeilen, kocht haar vanwege het vaste voordek met waterlijst; overkomend water kan door de kluisgaten weglopen.

Een tussen de boegstagen gespannen spatzeiltje houdt de fok zoveel mogelijk vrij van zout buiswater. Het voor De Jong karakteristieke snijwerk bevindt zich op de boeisels en de roerkop, de hennebalk (met de naam) en de over het voordek staande bedelbalk.

2017

december 2017

december 2017: Foto's

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht