Warber

Warber

Over het ontwerp van de 15.50m Lemsteraak 'Warber' door Van Oossanen Naval Architects is in 2010 een brede discussie losgebarsten. Het lijnenplan is door de SSRP goedgekeurd, maar de definitieve uitvoering van het schip eind 2012 niet. De schouw van het schip leverde tal van kritiekpunten op, op het uiteindelijke resultaat. Na twee jaar en een aantal aanpassingen is in Oktober 2014 de definitieve goedkeuring verleend en kon de 'Warber' met een blijvende dispensatie voor de rompvorm in het Stamboek worden opgenomen. De 'Warber' is afgebouwd door de Workumer Jachthaven in Workum. Het casco is gebouwd door Skipshelling Blom.

In 2012 is naar aanleiding van de bouw van de 'Warber' en later de 'BS2 / Buikschuiver 2' een brede discussie tussen alle belanghebbenden gestart over de toekomst van de Lemsteraak. Op grond daarvan zijn in 2012 een aantal nieuwe criteria t.a.v. de rompvorm van kracht geworden.

Een passage daaruit:
Vanuit de V/VA klasseorganisatie is met algemene stemmen door de ledenvergadering gevraagd aan de SSRP om ten aanzien van de rompvorm duidelijker en meer beperkende criteria te willen gaan hanteren, teneinde het competitieve element beter uit de verf te willen laten komen. Op basis van een overleg met KNWV en de V/VA klasseorganisatie is in dat kader reeds besloten tot een nieuwe betere TVF formulering te komen. Voor het behouden van de traditionele vormen van de Lemsteraak lijkt het zinnig om derhalve de volumes van voor- en achterschip te definiëren. De scheepsinhoud onder de waterlijn (natte rompvolume of ook wel het waterdragend vermogen genoemd) tussen bepaalde dwarsdoorsneden van het schip wordt gerelateerd aan de scheepsinhoud (incl. huiddikte, excl. stevens en aanhangsels). Volgens deskundigen is deze exercitie tegenwoordig, als gevolg van het digitaal aanleveren van de ontwerpen en hun specificaties, redelijk makkelijk uit te voeren.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2215 Zeil nummer: VA210
Categorie:D+ Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:2010 Ontwerper:Van Oossanen Naval Architects
Werf:I. Blom & zn / Workumer Jachtservice Werf plaats:Hindeloopen / Workum
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Rond Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:15,50 m Breedte berghout:5,09 m
Diepgang:1,20 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:83,70 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:50,80 m2 Oppervlakte kluiver:23,70 m2
Oppervlakte totaal:158,20 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Dispensaties

Dispensaties Einddatum Datum nieuwe schouw
Blijvende dispensatie:
In april 2012 zijn nieuwe bepalingen ten aanzien van de rompvorm van Lemsteraken in de Criteria van kracht geworden. Voor het behouden van de traditionele vormen van de Lemsteraak zijn nu de volumes van voor- en achterschip gedefinieerd. Omdat de bouw van de 'Warber' voor deze datum is gestart, krijgt het schip een blijvende dispensatie in het Stamboek.
Voor een mogelijk te hoge Vrijboordwaarde Midscheeps (VBM), na aanpassingen in de ballast in 2017, alsmede na de maximering van de Vrije Boordhoogte Vóór en de Vrije Boordhoogte Achter (VBV en VBA), afwijkend van hetgeen in de SSRP Criteria in paragraaf 4.2b/4.2b.7 (rompvorm boven water) wordt gesteld, krijgt de ‘Warber’ een aanvullende blijvende dispensatie.

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

2010 – 2016 D. Blom, Hindeloopen ( Warber)
2016 – Nu (laatst bekend) G. Verwelius, Huizen ( Warber)

Geschiedenis

2012

2012

2012: Een extreme lemsteraak

De ontwerpers en eigenaren gaan steeds verder in hun ontwikkelingen. Men gaat er eigenlijk vanuit dat alles wat niet in de criteria verwoord staat ook automatisch goedgekeurd wordt. Dat is niet zo. Na de ontwerpfase wordt eerst het lijnenplan door de Criterium Commissie van de SSRP beoordeeld. Na goedkeuring kan de bouw starten. Als de bouw is voltooid kan de aanmeldingsprocedure starten. Vervolgens is de definitieve schouw bepalend of het schip voldoet aan alle daarvoor gelden crtiteria en dus het al of niet toelaten van het schip in het Stamboek.

In 2012 zijn er in een aantal watersportbladen vaarimpressies met de 'Warber' opgenomen.

2017

2017

2017: Foto's

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht