WB18 Noed

WB18 Noed

Bij Skipshelling I. Blom in Hindeloopen is in 1989 het casco van de Lemsteraak WB18 te water gelaten. Zoals bekend gingen in de loop der jaren tientallen Blom-aken aan deze vooraf. Ditmaal echter gaat het om een aak uitgevoerd als visserman, een type dat zich in een toenemende belangstelling verheugt.
Voor het lijnenplan van de aak heeft de oorspronkelijke LE6, de latere ST1, een ontwerp van Hendrik de Boer, model gestaan. De oprichter van de werf heeft, samen met zijn broer, in de jaren '30 en '40 de traditionele zeilende visserij nog beoefend. Hun ervaring, doorgegeven aan de nieuwe generatie, is de basis voor een karaktervol schip, gebouwd met oog voor detail.

Het casco van de WB18 is gebouwd in 1989. Opdrachtgever was Maarten Hemmes uit Nijland die zelf voor de verdere afwerking van het casco zorgde. Bij de tewaterlating gaf hij de aak de naam WB18..

Eigenschappen

Plaquette nummer:2411 Zeil nummer:
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1989 Ontwerper:H. de Boer
Werf:I. Blom & zn Werf plaats:Hindeloopen
Motor:Inbouw Motor type:Valmet
Materiaal romp:IJzer Materiaal kajuit:
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip:Rond Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:10,00 m Breedte berghout:3,75 m
Diepgang:0,75 m Masthoogte water:12,00 m
Oppervlakte grootzeil:35,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:28,00 m2 Oppervlakte kluiver:16,00 m2
Oppervlakte totaal:79,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1989 – 1995 Maarten Hemmes, Nijland ( WB18)
onbekend – onbekend B. van der Weiden ( WB18)
2023 – Nu (laatst bekend) S. van der Weiden, Helmond ( WB18 Noed)

Geschiedenis

1989

augustus 1989

augustus 1989: Spiegel der Zeilvaart augustus 1989 nummer 6 - Vissermanaak WB18 bij Blom

Bij Skipshelling I. Blom in Hindeloopen is onlangs het casco van de Lemsteraak WB18 te water gelaten. Zoals bekend gingen in de loop der jaren tientallen Blom-aken aan deze vooraf. Ditmaal echter gaat het om een aak uitgevoerd als visserman, een type dat zich in een toenemende belangstelling verheugt.
Voor het lijnenplan van de aak heeft de oorspronkelijke LE6, de latere ST1, een ontwerp van Hendrik de Boer, model gestaan. De oprichter van de werf heeft, samen met zijn broer, in de jaren '30 en '40 de traditionele zeilende visserij nog beoefend. Hun ervaring, doorgegeven aan de nieuwe generatie, is de basis voor een karaktervol schip, gebouwd met oog voor detail.
Voor de motorisering is gekozen voor een in watersportkringen relatief onbekende, maar in de beroepsvaart ingeburgerde Valmet dieselmotor. Deze werkmotor heeft een grote trekkracht bij een laag toerental. De vervaardiging van rondhouten, roer en zwaarden is in de vakkundige handen van scheepswerf J. Prins in Workum.
Om het onderhoud zoveel mogelijk te beperken is het casco zowel van binnen als van buiten gestraald en van een expoxy-coating voorzien. Pas daarna is de technische installatie definitief aangebracht. De eigenaar zorgt zelf voor de verdere afwerking van het schip.

Tewaterlating casco
Tewaterlating casco

pdf 2411 SdZ 1989 nr06 augustus - Werfnieuws: Vissermanaak WB18 bij Blom

2024

2024

2024: Foto's Lemsteraak WB18 Noed

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht