Wetterkoetse

De familie Bousema heeft de 'Woaterkoetse' als kaal ontmanteld casco gekocht in Wartena. Het schip is gebouwd van geklonken ijzer. Volgens de beschikbare gegevens is het schip in 1912 op de werf van Jan Oebeles van der Werff op Buitenstvallaat bij Drachten gebouwd in opdracht van T.P. de Jong uit Eernewoude. In 1970 is er op de aak een kajuit gezet door Scheepswerf Bijlsma in Wartena en is ze onder zeil gebracht. Er is een Scheepsbel aan boord met deze datum, die werd geluid met de toen nieuwe naam Woaterkoetse. Feitelijke gegevens zijn hier niet meer voorhanden, omdat de werf nadien een keer is afgebrand.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1510 | Zeil nummer: | |
---|---|---|---|
Categorie: | A | Tekening nummer: | |
Type: | Visaak |
Bouw
Bouwjaar: | 1912 | Ontwerper: | Jan Oebeles van der Werff |
---|---|---|---|
Werf: | Jan Oebeles van der Werff | Werf plaats: | Buitenstvallaat |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | IJzer | Materiaal kajuit: | Staal |
Materiaal zeil: | Katoen | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 10,00 m | Breedte berghout: | 3,40 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,88 m | Masthoogte water: | 11,70 m |
Oppervlakte grootzeil: | 23,40 m2 | Oppervlakte fok: | 15,60 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 7,40 m2 |
Oppervlakte totaal: | 46,40 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | 5674 | Registratie datum: | 01-08-2024 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Monument® |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1912 – onbekend | T.P. de Jong, Eernewoude |
---|---|
1970 – 2003 | R. Bousema, Gieten ( Woaterkoetse ) |
2003 – Nu (laatst bekend) | R. Buwalda, Menaldum ( Wetterkoetse) |
Geschiedenis
1911
31 december 1911
31 december 1911: Vermoedelijk bestek Visaak 'Woaterkoetse' - Collectie Fries Scheepvaart Museum

2000
2000
2000: Herinneringen aan de ligplaats op het Zuidlaardermeer bij de Bloemert (archief Gerard ten Cate)
Tussen 1971 en 1995 lag de 'Woaterkoetse' bij de Bloemert op het Zuidlaardermeer, een plekje aan de “lange” steiger. Een steiger waar de vaste weekendgasten zich op vrijdagavond verzamelden. Groene romp, witte opbouw. Eigenaren de familie Bousema-Koetse uit Groningen. De achternaam van Koetse komt terug in de naam van de boot. Rikkert Bousema was aannemer in Groningen. Zijn bedrijf was gespecialiseerd in restauratiewerk. Zijn echtgenote Sanneke Koetse kwam van oorsprong uit Hoogezand. Haar vader was er stuurwielmaker (stuurwielen voor de scheepvaart). Hij was in 1928 mede oprichter van de zeilvereniging Zuidlaardermeer.
In de beginjaren voer de Woaterkoetse met een dun, kort mastje. Zonder zwaarden. Ze werd als varend weekend- en vakantie verblijf gebruikt. Ze werd als motorboot gevaren. Later kwam er een klein zeiltuig met zwaarden op. Onder aan de mast hing een dik blokstaal als mastvoet/contragewicht. Er werd weinig mee gezeild.
De familie Bousema, Rikkert, Sanneke, Mente, Tiemen en Willem Koetse maakten prominent deel uit van het sociale leven bij jachthaven, paviljoen en watersportvereniging de Bloemert. Zomers en ’s winters. Rikkert was jarenlang penningmeester van de WSV.


2002
29 januari 2002
29 januari 2002: Brief Fries Scheepvaart Museum betr. geschiedenis Viasaak 'Woaterkoetse' aan eigenaar Buwalda

2005
2005
2005: Brief van de zoon van oud-eigenaar Bousema met informatie over de 'Woaterkoetse'


Beoordeling door de Criterium Commissie

2017
mei 2017
mei 2017: Foto's Visaak 'Wetterkoetse'

26 mei 2017
26 mei 2017: Reactie op de opmerking van de Criterium Commissie in 2005
Eigenaar Riens Buwalda:
De woorden Blomaak steken mij nogal. Het is een ijzer geklonken Visaak. Om ruimte voor de bun achter het midden te verkrijgen is het schip breder gehouden waardoor het schip qua zeilen minder snel is dan een Blomaak. Het schip hoort dan ook niet bij de Lemsteraken, maar is uniek in zijn soort. De mast is sinds 2008 2 meter hoger en vorig jaar is er een geheel nieuwe massieve mast geplaatst om het geheel zo origineel mogelijk te houden. Tevens zijn alle moderne materialen uit het want verwijderd en zijn er meer passende materialen gebruikt. Vervolgens is het interieur door mij aangepast, waarbij er geen roestvrij staal meer zichtbaar is, maar overal hout in oude stijl. Momenteel ben ik bezig met een oud anker, die de recentere zal vervangen. Er is een oud katoenen tuig voorhanden. Dat wil ik laten restaureren. En zo blijven wij doende om het geheel fraai te houden.