YE36 Andries Jacob

In 1900 wordt op de werf van Dirk van Duivendijk op Tholen de hoogaars VE13 gebouwd als garnalenvisser voor Jan Bliek uit Veere. Met haar lengte van 15 meter is ze voor die tijd een groot schip. Doorgaans bedroeg de lengte zo'n 11 tot 13 meter. Ook word haar vlak tamelijk breed opgezet, zodat haar draagvermogen groter is dan de meeste hoogaarzen van die tijd. Ze kan dus veel lading meenemen. Ook wordt haar achterschip, de aars, ronder gebouwd, zodat ze het water makkelijker los laat, hetgeen haar snelheid ten goede komt.
Nog weten oude vissers te vertellen dat de VE13 een snelle zeiler was. Of Bliek tevreden was met de 'Vrouwe Anthonie is niet bekend. Wel weten we dat hij de VE13 al in 1913 verkoopt aan zijn schoonzoon Minneboo. Zoals de meeste Zeeuwse schepen krijgt ook de VE13 in de twintiger jaren een motor. Het oude visserijconsent (vergunning) vermeldt, dat de Kromhout in 1923 wordt ingebouwd. Dit betekent echter niet dat de zeilen van boord gaan. De motor dient aanvankelijk als hulpmiddel. Hij wordt gebruikt als de wind of stroom uit de verkeerde hoek komt in de smalle stroomgaten van de Zeeuwse delta.
In 1931 verhuisd de VE13 naar de familie Pekaar in Yerseke en wordt nu geregistreerd als YE114. De 'Drie Gebroeders, zoals het schip nu heet, wordt al in 1935 voor 3000 gulden doorverkocht, nu aan Adriaan Verschuure. Hij verkoopt hiervoor zijn Zeeuwse Schouw, de YE36 en herdoopt zijn nieuwe schip als 'Andries Jacob', de naam van zijn zoon. Het schip overleeft de tweede wereldoorlog, mede doordat de zoon, die machinist op de grote vaart is geweest, de motor op eenvoudige wijze onklaar maakt. Zo wordt de YE36 onbruikbaar voor de bezetter. Vlak voor de bevrijding komt het schip nog te zinken door een dichtbij ontploffende granaat.
Kort na de oorlog wordt de Kromhout motor vervangen door een 2-cyl. Widdop van 80 pk. Het schip wordt opnieuw klaar gemaakt voor de mosselkweek. De daaropvolgende jaren maakt het schip wekelijks een reis naar de Waddenzee en terug. Zoals blijkt uit het visserijconcent neemt in 1954 de zoon het schip van zijn vader over. Deze blijft tot 1968 met het schip vissen en verkoopt het dan naar de watersport.
Na nogal wat omzwervingen via Nijmegen en Harderwijk komt het schip uiteindelijk in het bezit van scheepstimmerman Piet Dekker uit Kortenhoef. Het nagenoeg tot wrak verworden schip wordt door hem teruggebracht in de originele staat: een Zeeuws vissersschip, de Hoogaars YE36. Eind 1978 verkoopt hij de YE36 aan Adrie de Jonge uit Den Bommel, die het schip met veel liefde, inspanning en financiële opoffering verder restaureert en uitrust tot de laatste vissende houten mosselhoogaars.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 1737 | Zeil nummer: | YE36 |
---|---|---|---|
Categorie: | A | Tekening nummer: | |
Type: | Hoogaars |
Bouw
Bouwjaar: | 1900 | Ontwerper: | D. van Duivendijk |
---|---|---|---|
Werf: | Scheepswerf Duijvendijk (Duivendijk) | Werf plaats: | Tholen |
Motor: | Inbouw | Motor type: | |
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Eikenhout |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 14,85 m | Breedte berghout: | 4,80 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 0,80 m | Masthoogte water: | 16,20 m |
Oppervlakte grootzeil: | 60,00 m2 | Oppervlakte fok: | 25,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 15,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 100,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1900 – 1913 | Jan Bliek ( VE13 De Vrouwe Anthonie) |
---|---|
1913 – 1931 | Fam. Minneboo ( VE13 De Vrouwe Anthonie) |
1931 – 1935 | Fam. Pekaar ( YE114 De Drie Gebroeders) |
1935 – 1968 | Adriaan Verschuure ( YE36 Andries Jacob) |
onbekend – 1978 | Piet Dekker, Kortenhoef ( YE36 Andries Jacob) |
1978 – 1990 | Adrie de Jonge, Den Bommel ( YE36 Andries Jacob) |
1990 – Nu (laatst bekend) | Stichting Behoud Hoogaars, Goes ( YE36 Andries Jacob) |
Geschiedenis
1990
7 september 1990
7 september 1990: Overdracht aan Stichting Behoud Hoogaars
Op 7 september 1990 wordt de YE36, in aanwezigheid van Andries Jacob Verschuure, zijn kleinzoon, alsmede de zoon van Sander Minneboo aan de Stichting Behoud Hoogaars overgedragen, waarbij een ieder de wens uitspreekt dat het voor de huidige en toekomstige generaties een levend bewijs mag zijn voor wat de visserij heeft grootgemaakt.

2011
10 mei 2011
10 mei 2011: Tewaterlating YE36 na restauratie door Stichting Behoud Hoogaars (SBH)
De historische hoogaars YE36 is vandaag op de Meermanwerf in Arnemuiden te water gelaten. Na een restauratie van zeven maanden door Stichting Behoud Hoogaars (SBH) is de gehele achterkant van het schip vernieuwd. De YE36 was voorheen een mosselschip maar zal in de toekomst dienen als schip voor tochtjes voor sponsors van de SBH.
2013
2013
2013: Hoogaars YE36 op het Veerse meer
2014
2014
2014: Het blad Consent: Het verhaal van Andries Verschuure en de YE36

CONSENT is een uitgave voor de donateurs, sponsors en relaties van de uitgevende organisaties; dit zijn naast VZW Tolerant, de Stichting Museumhaven Zeeland uit Zierikzee en Stichting Behoud Hoogaars. In het blad Consent verscheen in 2000 onder de kop 'Het verhaal van Andries Verschuure en de YE 36'. Andries Jacob Verschuure is geboren in Yerseke op 15 maart 1907. Hij is dus in maart van dit jaar 93 geworden. Een man die bijna een eeuw lang het reilen en zeilen van de oester- en mosselvisserij in Yerseke van nabij heeft meegemaakt. Meer dan dertig jaar was zijn vissersleven verbonden met de YE36, de Andries Jacob. De hoogaars die dit jaar precies honderd jaar oud is. Deze YE36, één van de twee laatst overgebleven vissermanhoogaarzen in Zeeland is het vlaggeschip van de Stichting Behoud Hoogaars. De "36" begint in perfecte conditie aan haar tweede eeuw.
2015
16 mei 2015
16 mei 2015: Historische Werf Meerman in Arnemuiden ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de Stichting Behoud Hoogaars


