In mei 2003 stond het volgende in de Spiegel der Zeilvaart:
Eenheidsklasse Lemsteraken - In mei en juni gaan de eerste 16,5 m Lemsteraken, gebouwd volgens strenge normen die identieke schepen moeten opleveren, te water.
Het ontwerp van de 16,50m Lemsteraak is van Hoek Design. In 2001 besloot een aantal fervente Lemsteraak-zeilers om met ontwerper Andre Hoek een nieuwe eenheidsklasse Lemsteraak te ontwikkelen waarvan de zeileigenschappen volstrekt gelijk zijn, zodat zonder handicap in wedstrijdverband "ouderwets" gestreden kan worden om de eerste plaats. Voordat met de bouw van het eerste schip is begonnen, zijn er zestien verschillende schepen ontworpen, die allen door een snelheid-voorspellingsprogramma zijn beoordeeld op prestaties, pure snelheid en rating. Uit dit vergelijkend onderzoek zijn de ideale maten voortgekomen qua breedte/lengte verhouding, alsmede qua waterverplaatsing en stabiliteit. De uiteindelijk beste versie is weer geoptimaliseerd qua zeilplan, zwaard, roer, appendages, gewicht en constructie.
Het idee van de eenheidsklasse werd geen groot succes. André Hoek verklaart dat als volgt: 'in de praktijk bleken sommige schepen met veel hogere budgetten en dus betere zeilen, rondhouten etc. gebouwd te worden dan andere. Daardoor konden ze sneller.'
De 'Zeeleuw‘ (II) is een 16.50m lange aak en in 2003 in de vaart gekomen. Ze wordt genoemd als het prototype van de nieuwe eenheidsklasse. De Lemsteraak is gebouwd Conavroegh in Geldermalsen in opdracht van C.C. Classies en J. Ebus.