Hoek Design Naval Architects

Na het afstuderen als jachtarchitect, begon Andre Hoek zijn ontwerpcarriere in 1979 bij C&C Yachts in Toronto. Het Hoek Design bureau werd officieel geopend in augustus 1986, om drie jaar later te verhuizen naar het spectaculaire gebouw uit de 16e eeuw in Edam, waar Hoek Design nog altijd is gevestigd. Het ontwerpteam bestaat uit tien jachtarchitecten, hydrodynamica- , scheepsbouwingenieurs, interieurontwerpers en stylisten. Andre staat nu, samen met partner en technisch directeur Ruurt Meulemans, aan het roer.

Tijdens de afgelopen kwart eeuw zijn er, aan de hand van de ontwerpen van Hoek Design, meer dan driehonderd nieuwe rond- en platbodemjachten gebouwd en deze jachten blijven het wedstrijdveld domineren.

1 maart 2014: Samengaan van Hoek Design en Martijn van Schaik van Seahorse Naval Architects

Graag willen we  informeren over een interessante ontwikkeling binnen ons kantoor. Voordat dit van de pers vernomen kan worden willen we jullie alvast op de hoogte brengen van het samengaan van Hoek Design en Martijn van Schaik van Seahorse Naval Architects per 1 maart 2014. Wij verwachten hiermee een belangrijke stap te zetten in de bijzondere klassen van Ronde- en platbodem jachten, maar ook daarbuiten zal Martijn ons team versterken als senior naval architect. 
Andre Hoek, Ruurt Meulemans en Martijn van Schaik.

Alle resultaten

Overzicht 'actieve' Stamboekschepen van de tekentafel van Hoek Design

Spiegel der Zeilvaart nummer 8: André Hoek veelzijdig ontwerper en bekend wedstrijdzeiler + reacties

Vorig jaar nam hij de beslissing om zich als zelfstandig jachtontwerper te vestigen. Het is niet alleen de kunst om het vertrouwen van opdrachtgevers te winnen. Je moet ook tijd blijven besteden aan research. Daarnaast is het ideaal als je een opdrachtgever vindt die geld over heeft voor sleepproeven. Zo gebeurde het dat er onlangs drie verschillende modellen Lemsterakén gesleept werden in de Sleeptank in Delft. André wilde zekerheid over zijn nieuwe ideeën.Tijdens het zeilen was hem nl. opgevallen dat sommige jachten zich in de golven boorden, terwijl anderen onder dezelfde omstandigheden omhoog kwamen. Bij de gesleepte modellen werd vooral gekeken naar een andere plaats voor de lengte-ligging van het drukkingspunt. Aanzienlijke weerstandafname bleek mogelijk. Een resultaat dat ook voor prof. Gerritsma van de sleeptank verbluffend was.(br> De resultaten in de vaarpraktijk zullen de komende jaren blijken als de nieuw te bouwen schepen tegen elkaar in de strijd komen. Op mijn vraag of hij de lijnen boven water van traditionele schepen verder zou willen aanpassen, schudt André nadrukkelijk het hoofd.
Hij wil het silhouet van traditionele schepen en jachten handhaven. Alleen onder water wil hij, waar dit nuttig is, aanpassingen doen die het vaargedrag en de snelheid ten goede komen. De lijnen van bijvoorbeeld Lemsteraken moeten harmonieus verlopen. Om daar zekerheid over te hebben wordt altijd eerst een blok- en/of een halfmodel gemaakt aan de hand van het lijnenplan en spantenlijst.

pdf SdZ 1987 nr08 oktober - Andre Hoek veelzijdig ontwerper en wedstrijdzeiler

Spiegel der Zeilvaart juni-juli 1999 nummer 5 - Grote vraag naar nieuwbouw Lemsteraken

Er blijft grote vraag naar nieuw gebouwde Lemsteraken. Dat merken zowel de gespecialiseerde ontwerpers en bouwers. Zo hoorden we dat in het veertienjarig bestaan van Hoek Design het niet eerder voorgekomen is dat er zoveel aken in aanbouw of in opdracht gegeven zijn. Bijzonder is dat er in zoveel verschillende afmetingen wordt gebouwd. Zo werd het tweede casco van een 9,50 m Lemsteraak onlangs door Holland Jachtbouw aan Heech by de Mar geleverd en vorige maand aan de verhuurvloot toegevoegd. Momenteel staat een tweede 11 m aak voor Heech by de Mar op stapel. Eerder werden er, door verschillende opdrachtgevers, al zeven stuks gebouwd aan de hand van het tekeningenpakket van deze 11 m aak.
Holland Jachtbouw is druk bezig met de bouw van twee nieuwe 16,5 m aken, waarvan op bijgaande foto de eerste van deze serie is afgebeeld. Dit ontwerp is het gevolg van een uitvoerig onderzoek en optimalisatie-proces naar de beste verhouding tussen lengte, breedte, gewicht, waterverplaatsing, tuigage en vele andere zaken die verband houden met de huidige TVF formules van het KNWV. Voordat met de bouw van het schip is begonnen, zijn er zestien verschillende schepen ontworpen die allen door een snelheid-voorspellingsprogramma zijn beoordeeld op prestaties, pure snelheid en rating. Uit dit vergelijkend onderzoek zijn de ideale maten voortgekomen qua breedte/lengte verhouding, alsmede qua waterverplaatsing en stabiliteit. De uiteindelijk beste versie is weer geoptimaliseerd qua zeilplan, zwaard, roer, appendages, gewicht en constructie. 

pdf SdZ juni-juli 1999 nr05 - Grote vraag naar nieuwbouw Lemsteraken

Spiegel der Zeilvaart juni 2011 nummer 5 - Zilveren Jubileum Hoek Design

De eerste jaren van Hoek Design waren gefocust op de Nederlandse markt voor traditionele Lemsteraken, schepen waarmee Andre met succes wedstrijden gevaren heeft en Nederlands open kampioen werd in de diverse klassen. Terwijl het eerste ontwerpwerk gericht was op het optimaliseren van de prestaties van bestaande jachten, werden er spoedig nieuwe ontwerpen gemaakt, die in de sleeptank en windtunnel getest werden om vervolgens geoptimaliseerd te worden door een intern ontwikkeld snelheid voorspellingsprogramma. Tijdens de afgelopen kwart eeuw zijn er, aan de hand van de ontwerpen van Hoek Design, meer dan driehonderd nieuwe rond- en platbodemjachten gebouwd en deze jachten blijven het wedstrijdveld domineren.

pdf SdZ Juni 2011 nr05 - Zilveren Jubileum Hoek Design

Terug naar vorige pagina