Zuidwester

Zuidwester

Chris Gongriep, ondernemer in hart en nieren, liet in 1988 het casco voor zijn dertien meter aak 'Zwarte Beer' bij Stofberg in Leimuiden bouwen. Dit casco werd in eigen beheer afgebouwd in een Romney loods op het schiereiland 'De Hemmes' in Zaandam. Op dat moment legde Gongriep de basis voor Jachtwerf 'De Hemmes' bv, waaruit later Holland Jachtbouw zou groeien. Centraal stond het organiseren van kennis en het projectmatig opzetten van de bouw van Lemsteraken en luxe jachten, waarbij André Hoek als ontwerper een grote bijdrage heeft geleverd. De activiteiten van Holland Jachtbouw zijn in 2017 beëindigd.

De Lemsteraak 'Zuidwester' is een ontwerp van André Hoek en in 1999 gebouwd. Ze heeft direct na de bouw van de KNWV het Zeilnummer VA165 gekregen. Opdrachtgever was H. Zuijdwijk uit Alkmaar, die haar ook de naam 'Zuidwester' heeft gegeven.

Eigenschappen

Plaquette nummer:2374 Zeil nummer: VA165
Categorie:D Tekening nummer:
Type:Lemsteraak

Bouw

Bouwjaar:1999 Ontwerper:Hoek Design
Werf:Holland Jachtbouw bv Werf plaats:Zaandam
Motor:Inbouw Motor type:
Materiaal romp:Staal Materiaal kajuit:Staal
Materiaal zeil:Dacron
Onderwaterschip: Kiel:

Afmetingen

Lengte stevens:14,33 m Breedte berghout:0,00 m
Diepgang:0,00 m Masthoogte water:0,00 m
Oppervlakte grootzeil:0,00 m2 Oppervlakte fok:0,00 m2
Oppervlakte botterfok:0,00 m2 Oppervlakte kluiver:0,00 m2
Oppervlakte totaal:0,00 m2 Oppervlakte overig:0,00 m2

Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip

1999 – 2009 H.A.A. Zuijdwijk, Alkmaar ( Zuidwester)
2009 – 2023 W.H. Dörr, Lemmer ( Zuidwester)
2023 – Nu (laatst bekend) D. en A.H.J. Wilten-Lucas, Brasschaat (B) ( Zuidwester )

Geschiedenis

2000

2000

2000: Spiegel der Zeilvaart 1999 en 2000: Dertig Lemsteraken gewogen

Overzicht van de gemeten Lemsteraken in 1999, waaronder de 'Zuidwester'. In het overzicht zien we van alle zeventien gewogen schepen een foto waarop duidelijk het verloop van de huidplaten is te zien. Ook de dwarsdoorsneden zeggen niet alleen veel over de vorm, maar ook over waterverplaatsing en zeildragend vermogen. Voor zover mogelijk probeerden we ook een stukje geschiedenis van de schepen te achterhalen.

Dertig Lemsteraken gewogen

2018

17 juni 2018

17 juni 2018: Dirk Huizinga: Platbodems zijn kenterbaar

Moderne platbodems zoals de Lemsteraak 'Zuidwester' op de foto van jan Heuff zijn zo ontworpen, dat ze bij een slagzij van 90 graden nog terugkomen. Althans, in theorie. Die voor een platbodem buitengewone stabiliteit volgt uit een statische berekening. Op stil water, als de winddruk op het zeil wegvalt omdat het schip plat ligt, heeft de romp nog oprichtend vermogen. In de praktijk gaat het op het water heel anders. Daar is sprake van een dynamisch gebeuren, waar het schip plotseling sterke slagzij maakt door een windvlaag en tegelijkertijd te maken heeft met hoge golven die de romp dat zetje geven dat nodig is om de aak om te laten slaan. Zover moet je het als schipper van zo'n platbodem nooit laten komen.

Dirk Huizinga: Platbodems zijn kenterbaar

2021

2021

2021: Foto's Lemsteraak 'Zuidwester'

We zijn zeer geïnteresseerd in uw opmerkingen en/of vragen over dit schip. Stuur ze ons!

Terug naar het overzicht