Botenbouwer Erik Slagmoolen

Op zijn vierde stond Erik Slagmoolen al bij de scheepsbouwers in het gehucht Woerdense Verlaat (ZH) te kijken. Toen wist hij al zeker: ik word later scheepsbouwer. Slagmoolen heeft nu achter zijn huis in Andijk een kleine werkplaats, waar hij vooral Jollen en roeiboten bouwt en tjotters, boeiers en Friese jachten restaureert. Bescheiden, gedreven en een feilloos fotografisch geheugen kenmerken zijn persoonlijkheid. Het bedrijf houdt hij bewust kleinschalig. Hij levert kwaliteit tot in het kleinste detail.

Botenbouw zit Slagmoolen in het bloed. Op zijn negende bouwt hij zijn eerste houten kano. Met de hand, zoals hij gezien had bij de scheepsbouwers in het gehucht waar hij opgroeide. Machines waren er niet. Als hij 15 is, bouwt en verkoopt hij zijn eerste Piraatjes. Gereedschap leent hij van zijn vader en bij de buren. Een jaar later gaat hij eiken roeiboten maken. Dan al struint hij bij de houthandelaren rond om geschikt hout te vinden. Hij koopt eerst gezaagd hout, maar gaat daarna over op stammen die hij laat zagen. Nat hout is immers goedkoper. Hij leert in de praktijk dat zo'n stam recht moet zijn en niet getordeerd. Een plank van een getordeerde, om zijn as gedraaide stam scheurt bij het branden.

De eerste Staverse jol


Voor die eerste Staverse jol, die in 1970 klaar is, heeft Slagmoolen een slechte tekening van iemand gekregen. Zijn vader heeft intussen weliswaar wat boeken aangeschaft, maar er is niemand die hem kan vertellen welke bouwprocedures er gevolgd moeten worden. Toch blijkt dat de manier waarop hij zelf uitgedokterd heeft hoe hij zo'n boot in elkaar moet zetten perfect werkt. Voor een ander is zoiets een onmogelijke puzzel; voor Slagmoolen is het alleen maar logisch hoe een ronde platbodem in elkaar steekt en gebouwd moet worden.

 


Alle resultaten

Overzicht van schepen met SSRP-Plaquette, gebouwd door Erik Slagmoolen

Terug naar vorige pagina