Goidag

Als Erik Slagmoolen 17 is, vraagt zijn oudere broer of Erik een Staverse Jol voor hem wil bouwen. Al jaren zijn ze beiden gegrepen door die oude scheepjes. Op twaalfjarige leeftijd maken ze vanuit hun woonplaats in Zuid-Holland lange fietstochten naar het IJsselmeer. In havens als Muiden bekijken ze de oude Botters en andere traditionele houten boten. De grote broer droomt van varen. Erik is niet geïnteresseerd in het zeilen, maar gaat helemaal voor de constructie van de houten vaartuigen. Hij staat ernaar te kijken met altijd de vraag in zijn hoofd, hoe hij zoiets zelf kan maken. Al gauw ontdekt hij zijn fotografisch geheugen: als een constructie eenmaal in zijn hoofd zit, wordt het er vastgeklonken en opgeslagen. Daarna kan hij dit minutieus reproduceren.
Voor die eerste Staverse jol heeft Slagmoolen een slechte tekening van iemand gekregen. Zijn vader heeft intussen weliswaar wat boeken aangeschaft, maar er is niemand die hem kan vertellen welke bouwprocedures er gevolgd moeten worden. Toch blijkt dat de manier waarop hij zelf uitgedokterd heeft hoe hij zo'n boot in elkaar moet zetten perfect werkt. Voor een ander is zoiets een onmogelijke puzzel; voor Slagmoolen is het alleen maar logisch hoe een ronde platbodem in elkaar steekt en gebouwd moet worden. Hij plaatst de kielbalk en bouwt de romp om hulpspanten heen. Precies zoals hij het nu nog doet. Hij leert zichzelf het branden en koelen van de planken om de juiste rondingen te krijgen. Het gaat allemaal meteen goed. De meeste moeite heeft hij met de bovenste gangen van de jol, die gekromd en getordeerd moeten zijn.
De bouw van de Staverse jol 'Goidag' is gestart in 1971. Ze is door Erik Slagmoolen gebouwd voor zijn broer, die hand en spandiensten heeft verleend tijdens de bouw. De jol is onder de naam 'Fulmarus' in 1973 te water gelaten.


Onderhoud
De eerste grote restauratie is uitgevoerd door Pier Piersma in 1992. Vanaf 1994 zijn er restauratie's uitgevoerd aan romp en zeilwerk door Peter Schouten te Kortenhoef. Ook het jaarlijkse onderhoud is in zijn beheer.
Eigenschappen
Plaquette nummer: | 775 | Zeil nummer: | JC10 |
---|---|---|---|
Categorie: | B | Tekening nummer: | |
Type: | Staverse jol |
Bouw
Bouwjaar: | 1973 | Ontwerper: | Erik Slagmoolen |
---|---|---|---|
Werf: | Erik Slagmoolen | Werf plaats: | Nieuwkoop |
Motor: | Inbouw | Motor type: | Volvo Penta |
Materiaal romp: | Eikenhout | Materiaal kajuit: | Eikenhout |
Materiaal zeil: | Dacron | ||
Onderwaterschip: | Kiel: |
Afmetingen
Lengte stevens: | 7,50 m | Breedte berghout: | 3,10 m |
---|---|---|---|
Diepgang: | 1,00 m | Masthoogte water: | 10,00 m |
Oppervlakte grootzeil: | 20,00 m2 | Oppervlakte fok: | 8,00 m2 |
Oppervlakte botterfok: | 0,00 m2 | Oppervlakte kluiver: | 5,00 m2 |
Oppervlakte totaal: | 33,00 m2 | Oppervlakte overig: | 0,00 m2 |
Register Varend Erfgoed Nederland
Registratie nummer: | Nog niet bekend | Registratie datum: | 07-10-2025 |
---|---|---|---|
Geregistreerd als: | Varend Erfgoed |
Tot nu toe bekende eigenaren en namen van het schip
1973 – 1974 | C.A. en E.D. Slagmoolen , Noorden ( Fulmarus) |
---|---|
1974 – 1984 | C.A. Slagmoolen , Nieuwkoop ( Fulmarus) |
1984 – 1987 | F.A.J. Bakker , Amsterdam ( De Bonte Hond) |
onbekend – 1994 | T. Verweij ( Zwerver) |
1994 – 2015 | F.W. Hötte, Hilversum ( Johanna lll) |
2015 – 2025 | G. Visser, Koekange ( Fulmarus) |
2025 – Nu (laatst bekend) | J. en L. Rienks, Groningen ( Fulmarus) |
Geschiedenis
1971
1971
1971: De bouw van de Staverse Jol “Fulmarus” is begonnen

Chris Slagmoolen schrijft ons in 2020:
"Na mijn pensionering is er tijd voor het maken van een website, niet commercieel maar meer autobiografisch. De site is nog wel in aanbouw, maar de pagina over de jol is nagenoeg klaar. Misschien nog wat meer bijzonderheden over de jol."
"Bij mijn toenmalige werkgever, justitie was er een collega uit Hazerswoude dorp. Bewaarder Kerkvliet bleek niet alleen een natuurlijk vermogen te hebben om op de juiste manier met de ontspoorde medemens om te gaan.In Hazerswoude was het de scheepbouwer van houten roeiboten, pramen en vletten voor de tuinders in het Boskoopse gebied. De houten scheepsbouw kwam in die tijd al wat op z’n oor te liggen en deze vaste baan bij het gevangenis kwam voor hem als het winnen van de staatsloterij. Maar ja de werf met alles er op en aan bleef bestaan. En zo kwam in een nachtdienst de Staverse Jol ter sprake. Kerkvliet vond het een fantastisch idee en al snel kwam het voorstel bouw het schip bij mij op de werf, er is hout en al wat er nodig is.
Wat een mooi idee, Erik zag het ook wel zitten en na de nodige voorbereiding, het eens worden over de houtprijs en dergelijke kon het avontuur beginnen. Het begin van de jol was er, nu aan het werk."

Stichting Historisch Museum Hazerswoude februari 2000 nummer 24
1973
1973
1973: Erik Slagmoolen bouwt z'n eerste schip: een Staverse jol voor zijn broer




2007
24 mei 2007
24 mei 2007: Restauratie door Peter Schouten Kortenhoef

2013
9 november 2013
9 november 2013: Werf-Jubileum 30 jaar Peter Schouten Kortenhoef


2025
24 juni 2025
24 juni 2025: Foto's Staverse jol 'Goidag'



