De BERETANDEN van de SSRP, januari 2021 nr 1

18 januari 2021

Verhaal vanuit de stad van de kaas en de stroopwafels..!
Met daarin:

  • Van de bestuurstafel;
  • Waar staat de SSRP in 2030?
  • Schepen die verdwijnen?

Van de bestuurstafel

Het bestuur heeft digitaal vergaderd in de nieuwe samenstelling.
Bestuurslid Jan Eissens heeft per 31 december j.l. het bestuur verlaten en is nu fulltime Stamboekbeheerder SSRP. Zoals u op onze website kunt zien blijft Jan deze taak uiterst zorgvuldig uitoefenen en de actualiteit staat hoog in zijn vaandel.
Het jaar 2020 sluiten we af met ongeveer 920 ‘actief’ ingeschreven schepen in het Stamboek. Dat zijn er ruim 20 minder dan begin 2020. Deze afname heeft ongetwijfeld te maken met de leeftijdstoename van de scheepseigenaren waarbij het schip verkocht is aan een nieuwe eigenaar of aan jongere familieleden. Daarnaast zijn er helaas ook eigenaren overleden. Het schip blijft bij overname door de nieuwe eigenaar niet automatisch ingeschreven als actief in het Stamboek. Er zijn in 2020 veel schepen van eigenaren gewisseld. Mogelijk heeft dit te maken met de bijzondere omstandigheden in het afgelopen jaar. Onze inzet is er natuurlijk wel op gericht om de, nu meestal jongere eigenaren te vragen, hun schip dat ‘inactief’ geworden is weer her-aangemeld te krijgen. Het verheugende daarbij is dat er ook regelmatig schepen worden aangemeld, die we nog niet kenden. De SSRP behoud(t) het goede...!

Waar staat de SSRP in 2030?

Binnen het bestuur worden de  huidige criteria op dit moment tegen het licht gehouden. Vanaf 1966 is de SSRP serieus werk gaan maken van een set richtlijnen voor de toelating van Ronde en Platbodemjachten in het Stamboek en daar zijn in de jaren daarna regelmatig teksten en regels aan toegevoegd. Een herschreven, inhoudelijk ongewijzigde, versie moet het eindresultaat worden.
Daarbij discussiëren wij tevens over de omschrijving en eventuele aanpassing van de categorieën. Een zorgvuldig proces waarbij  tevens de ontwikkelingen binnen de Federatie Varend Erfgoed Nederland (FVEN) via bestuurlijke deelname vanuit de SSRP in het DB en AB FVEN en een SSRP-afgevaardigde in de Registercommissie van Register Varend Erfgoed Nederland (RVEN) u ook op de hoogte kunnen houden. 
Schepen die nu ingeschreven staan in de categorie A en B kunnen, in opdracht van de scheepseigenaar, via de Stamboekbeheerder worden aangemeld voor het RVEN als Varend Monument®. Schepen in de andere categorieën en 50 jaar of ouder kunnen worden aangemeld als Varend Erfgoed.

Schepen die verdwijnen?

De beelden van de berging van het Lemsterjacht de ‘Pijlstaart’ vanuit de Langweerder Wielen roept weer de eerder gestelde vraag op ‘hoe behouden we vanuit de SSRP’? De teakhouten Lemsteraak de ‘Pijlstaart’ is gebouwd in 1918 in opdracht van de heer Brugman (tijdens de uitbraak van de besmettelijke Spaanse griep).
In 1919 werd het schip opgeleverd bij werf Thiebout. De levensbeschrijving van de ‘Pijlstaart’ hebben we gedetailleerd beschreven. Tijdens de Covid-19 pandemie is het schip door de provincie Fryslân van de bodem gelicht en naar een opslag vervoerd. Indien het schip onverkoopbaar blijkt dan zal het worden afgevoerd naar een eindverwerker. Wie gaat met dit unieke schip de uitdaging aan?


Zeilmakerij Molenaar: Specialist in zeilen voor rond en platbodems

(Advertorial)
                    

Rond- en platbodems is een breed begrip. Schippers en bemanningen van skûtsjes, charters, botters, aken, pramen, Boeiers, Friese jachten en veel meer prachtige schepen kunnen bij ons terecht voor de beste zeilen. In het kort vertellen we u hier meer over onze ervaring.

                                                             Zeilmakerij Molenaar: Ervaring in rond- en platbodems

Ineke Verkaaik-Hogervorst
Voorzitter SSRP, PR en communicatie
AB- FVEN
voorzitter@ssrp.nl

Terug naar vorige pagina