Stamboekschepen op de filmset van Michiel de Ruyter

4 februari 2015

Van Niek Sonneveld, secretaris van de VSRP, ontvingen we de volgende opmerking:
Ik heb gisteren de première gezien van de film Michiel de Ruyter. In de film komen (heel kort) de boeiers 'Vrouwe Thea' van Paul Rompa en de 'Bever' van de Fam. van der Velde - Rijnders voor. Ze worden ook netjes in de aftiteling genoemd, beiden absoluut in Stamboek en er is op een bepaald moment ook even een geweldige hoogaars te zien bij een stukje dat zich in Zeeland afspeelt, maar die herkende ik niet zo gauw. En we zien uiteraard de Batavia, het Statenjacht en nog wat ander spul. Misschien is het een tip om de 'Bever' en de 'Vrouwe Thea' even uit te lichten vanwege hun rol in de film, ook al is die rol zeer bescheiden.

Wij hebben direct contact opgenomen met beide eigenaren en van Paul Rompa ontvingen we een uitgebreid verslag van zijn ervaringen op de filmset en daarnaast ook nog een prachtig album met foto's en films van de filmset.

Het verhaal van Paul Rompa

Misschien wel vanuit de SSRP werd ik via Maarten Vermeulen (Boeier Mientje) uitgenodigd om deel te nemen aan een van de film takes op het water, in Veere, Lelystad, Enkhuizen of Den Helder. Ik kon telefonisch mijn aanwezigheid in Lelystad aanbieden, maar zei tegen de producer dat ik maar een prutsbootje had van nog geen 7 m. Dat was prima zei ze want het ging om de aankleding van de opnames en desgewenst kon met de computer mijn boot opblazen worden tot iedere gewenst grootte, als het moest zelfs tot een hele vloot. En zo voeren we zaterdag 28 juni 2014 vanuit Naarden naar de Bataviahaven in Lelystad en meerden daar af.

Dag 1 - Briefing, schminken en optreden

Maandagochtend vroeg 30 juni meldden we ons op de ponton op het Markermeer – waar de 7 Provinciën naar toe was gesleept vanuit haar dok op de Bataviawerf - voor de 1e briefing over het programma van die dag, om vervolgens naar de schmink- en verkleedruimte verwezen te worden. Wij waren eigenaren van een chique bootje en dus veranderden we ter plaatse in 2 edelmannen, met een bootsmaatje. Mijn zwager Dick De Ruyter – een echte nazaat van Michiel - leek na zijn transformatie zo uit een schilderij gestapt.
Na deze seance – we waren niet alleen; mét ons werden nog zo’n 180 man gekleed, bepruikt en geschminkt - reden we terug naar de Bataviahaven om de 'Vrouwe Thea' op te halen, en zeilden vervolgens naar de filmset. Het was onze opdracht verder die dag zo’n beetje heen en weer te zeilen tussen de grote schepen door, tezamen met nog enkele platbodems en roeiboten. Er werd van alle kanten gefilmd, vanaf het grote schip, vanaf kleine motorbootjes en boven ons vanuit drones. Er waren wat scheepsbewegingen met soms een hoop lawaai maar wat er precies gebeurde ontging ons. Het was overigens moeilijk genoeg om geen aanvaring te krijgen met de roeiboten vol figuranten die soms plotseling stopten om geboeid te gaan zitten kijken naar wat op en om de Piet Hein gebeurde. Ze hadden geen notie van wat ze teweeg brachten bij de zeilboten om hen heen. Rond 16:00h kregen we het signaal te stoppen, de boot weg te brengen en aan boord te komen van de Piet Hein voor een grote massaopname, echt figurantenwerk dus. We deden maar wat we de anderen ook zagen doen…dom volk?

Dag 2 - Kanonvuur

Dag 2 van de opname verliep grotendeels als dag 1. Alleen werden we nu meteen al geschminkt met zwarte vegen want die dag zou er volop kruitdamp hangen overal, na hevig kanonvuur worden tussen de Engelsen en de Hollanders. Natuurlijk werd weer goed opgelet of we geen enkel hedendaags attribuut droegen als een bril, een horloge of zelfs sokken want dat was in Michiel’s tijd not done. Het woei best stevig - NW 4 - aan de lage wal, met golven die in de middag richting 1 meter opliepen. Om 16:00h vonden we het welletjes en voeren terug naar de haven. De filmdagen liepen echter tot ongeveer 21:00h en vanavond moest de feestelijke intocht van Michiel de Ruyter gefilmd worden. Dus wij allemaal weer aan boord van de Piet Hein en aan bakboordzijde de admiraal in zijn sloep uitzwaaien, met veel geroep en gejuich (een scene die ik overigens niet in de film heb terug gezien). Gelukkig hoefde de hele take maar tweemaal over.....

Afronding en resultaat

Terug op ons eigen schip gingen we uitgebreid aan de borrel en hadden zeer veel bekijks vanuit hoog op de kade langs wandelende Lelystadders/Lelystedelingen (of hoe zeg je dat?). Een enkeling wreef zijn ogen uit en zei: ..”ik dacht dat we in de 21e eeuw leefden, toch?’”… De foto’s van dat moment zijn inderdaad een erg aardig anachronisme.
Na een goede maaltijd in vol ornaat – veel lol gehad met de deernes - en het afschminken was het allemaal voorbij. ’s Anderdaags zeilden we de 'Vrouwe Thea' in een gewoon zeilpak maar met diezelfde lekkere NW 4 weer terug naar Naarden, en vroegen ons af wat er in de film van ons te zien zou zijn.
Nou, niet veel, weet ik nu. Een glimp van de boeier misschien als je heel goed oplet, maar niemand van onze bemanning heb ik herkend. Wel een aantal figuranten waarmee we aan tafel zaten, de dominee, enkele stuntmannen die uit Zuid-Afrika waren over gevlogen, zelfs de prins van Oranje en zijn echtgenote (?), leden van de Raad van State en zo nog wat. Ik weet nu ook dat een aantal pensionado’s van dit figureren hun ‘beroep’ hebben gemaakt; zij reizen van hot naar her, uiteraard tegen een leuke vergoeding en kunnen ‘selfies’ laten zien met de broemdste filmsterren, ha.

Al bij al was het een leuke ervaring om op deze manier bij een filmopname betrokken te zijn geweest!

Paul Rompa

Het fotoalbum van Paul Rompa

De officiële website van de film van Michiel de Ruyter

Eén van de quotes uit de pers: „een behoorlijk serieuze film over Nederland als grote zeevarende natie in de zeventiende eeuw. Met voldoende stuntmannen, ontploffingen en knappe special effects rond enorme zeegevechten om tweeënhalf uur vaderlandse geschiedenis aangenaam door te komen…Michiel de Ruyter: De Louis van Gaal van zijn tijd."