2020 nummer 12: De tjotter van Vinkeveen

Veel besproken, weinig gezien

Wat er allemaal ooit is vastgelegd ....

Twintig Twintig, tweeduizendtwintig, in de maanden maart, april, mei en juni, hebben we twee keer per maand een “Uit het Stamboek” rond gestuurd. Nederland lag voor een groot deel “stil” en de watersport kwam maar moeizaam op gang. Uw stamboekbeheerder en ondergetekende hadden het gevoel dat een extra aandachtsmoment van de SSRP op zijn plek was. De reacties die we kregen op onze beschouwingen lieten zien, dat ze gelezen werden. We hadden tijd om te lezen. Nu iedereen wat soepeler met het Coronavirus omgaat, gaan wij weer terug naar één keer per maand.

Speurwerk

Graag wil ik u nu meenemen naar een stukje van het speurwerk dat een aantal mensen binnen het stamboek puur uit liefhebberij doet. Wrakken! Een van de  doelstellingen van de SSRP is om zoveel mogelijk informatie over onze schepen te documenteren en vast te leggen. Misschien is dit zelfs wel de doelstelling van de SSRP. Hopelijk doen we dit voor ons nageslacht opdat die er ooit iets aan gaan hebben. Wat we documenteren gaat niet alleen over bestaande schepen, maar het gaat evengoed over schepen die ooit gevaren hebben en verdwenen zijn.

Veel oude schepen waarvan we de tekeningen of foto’s nog kennen zijn gesloopt, verrot of bijna onherkenbaar verbouwd. Een kleiner deel van de schepen waar wij ons op focussen is vergaan. De opgegraven scheepswrakken in de IJsselmeerpolders zijn wel bekend. Veel minder bekend is dat er ooit een Lemsteraak bij het Engelse eiland Wight is vergaan. En hebt u wel eens gehoord van de tjalk Navigator die bij Schiermonnikoog is gestrand en in de golven is gebleven? Het schip is onder het zand verdwenen maar eens in de zoveel tijd komt de kop van het schip er toch weer bovenuit en laat zich weer zien.

Niet op, maar onder water

Heel verrast was ik ergens begin juni dat ik op de site www.duikersgids.nl een filmpje tegenkwam die bij Vinkeveen gemaakt was. Ik wil het graag met u delen. Mijn eerste reactie was er eentje van verbazing, verwondering, ongeloof. Ik heb het een paar keer bekeken voordat het tot me doordrong wat hier aan de hand was. De begeleidende tekst gaf uitleg.
Om de magie in stand te houden nodig ik u uit om eerst naar de volgende link te gaan kijken: https://www.youtube.com/watch?v=whb32oOq3W0 om daarna de tekst uit de duikersgids te lezen https://www.duikersgids.nl/actueel/veel-besproken-weinig-gezien-de-tjotter-van-vinkeveen

Waarom zo?

Volgens de geldende criteria van het stamboek kan dit scheepje nooit in de schepenlijst worden opgenomen. Maar buiten iedere discussie staat dat er hier sprake is van een tjotter , eentje van …… polyester. Gemaakt voor de eeuwigheid? De tijd zal het leren. In ieder geval bewijst dit filmpje de duurzaamheid van de gebruikte materialen.

We hebben de duikersgids zoals gewoonlijk gevraagd of we het verhaal mochten overnemen en ook publiceren. Maar daarop hebben we helaas geen antwoord gekregen. Toch vonden we het interessant genoeg om het u ook met u te delen.

Veel besproken, weinig gezien. De tjotter van Vinkeveen.


Wie laat mijn roerleeuw weer varen?

Afmetingen:  36,5 cm lang  15,5 cm hoog. Gewicht 2,7 kg

Contact: madeleinekroon@hotmail.com

                072-5614770  0622618611


 

Het Vlugschrift "Uit het Stamboek - Behoud(t) het goede" 
wordt samengesteld door Gerard ten Cate.


Alle vlugschriften "Behoud(t) het Goede" zijn in de SSRP-website verzameld in "Uit het Stamboek - Behoud(t) het goede" in onze verhalenbundel "Goed" Gebundeld.
Hierin bundelen we ons maandelijkse vlugschrift "Uit het Stamboek - Behou(d)t het Goede"; de verhaaltjes over maritieme zaken uit het dagelijks leven van Dirk Huizinga en onze Stamboekbijdrages in de Spiegel der Zeilvaart.

Terug naar overzicht